La línia R2 Sud de Rodalies ha recuperat el servei habitual aquest dissabte, 20 de maig, després de dinou dies d’afectacions per un incendi que va causar una avaria al quadre de senyals de l’estació de Gavà (Baix Llobregat). La incidència afectar un total d’1.007.044 de desplaçaments i va provocar que, durant els primers dies, només circulessin dos trens cada hora, que després van augmentar a quatre trens per hora i sentit, però lluny de la normalitat, que era de sis trens per hora. Concretament, els retards i modificacions en la freqüència dels combois han suposat una pèrdua acumulada de 471.343 hores per als usuaris afectats, segons la Cambra de Comerç de Barcelona.
Els usuaris de la línia celebren que per fi s’hagi acabat el malson, tot i que amb cert recel i desconfiança, tenint en compte el llarg historial d’incidències greus a Rodalies. “A mi no em dona cap alegria pensar que funciona el tren, sé que demà tornarà a fallar”, ha expressat amb resignació l’Adriana Tortosa als micròfons de l’ACN des de la mateixa estació de Gavà. Tant ella com la resta d’usuaris expliquen que les darreres setmanes han estat caòtiques i que amb el bus “trigaven el doble”. “M’he hagut de carregar de paciència, plorar molt, demanar perdó a la feina i a vegades agafar el taxi“, ha relatat Tortosa.
La Cambra assenyala el dèficit d’inversions com la principal causa del mal funcionament de Rodalies
Segons les dades de la Cambra, el temps perdut només en aquests 19 dies equival a prop de 60.000 jornades laborals. Des de l’1 de gener, les incidències registrades en 4 de cada 5 dies laborals han acabat afectant milió i mig de desplaçaments, i la pèrdua de gairebé 700.000 hores del temps personal dels usuaris. Davant aquestes xifres, l’organisme “lamenta la falta d’eficiència i qualitat de la xarxa ferroviària derivada del dèficit d’inversions que pateix”. Així, a Cambra alerta que “les xifres d’afectació calculades reflecteixen l’extrema urgència que requeria la seva resolució, atesa la quantitat de línies afectades i l’alt volum de passatgers que mouen en dia laborable, especialment en relació a la línia R2-sud”.