Els trens d’alta velocitat ja circulen per l’interior de la futura estació de la Sagrera de Barcelona, segons ha informat Adif. El primer tren comercial d’alta velocitat ha creuat l’estació a les 06.22 hores d’aquest diumenge després de set mesos de proves (iniciades a finals d’agost). Adif AV ha posat en servei tres vies d’ample estàndard pels combois del corredor Barcelona-Girona-frontera francesa (amb una mitjana de 34 circulacions diàries de dilluns a divendres, i 28 en cap de setmana). En paral·lel, també s’han posat en funcionament quatre vies a la Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT) que contribuiran a descongestionar i “incrementar la capacitat operativa” de l’estació de Sants.
“Els trens que connecten Barcelona amb Girona i la frontera francesa ja circulen des d’avui per l’interior de la Sagrera amb la posada en marxa de tres noves vies. Una altra fita més d’un projecte amb una inversió de 1.270 MEUR i que permetrà també millorar l’operativa de Sants”, ha celebrat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, en un missatge a X. Adif precisa que el pas de trens d’alta velocitat és possible després de completar-se la construcció de la meitat de la coberta de l’estació de la Sagrera (corresponent al cantó de Sant Martí de Provençals) i la xarxa d’una via general de circulació i dues vies d’apartat en ample estàndard. També s’ha instal·lat la catenària i altres elements d’electrificació, els equips de telecomunicacions, senyalització i seguretat dels sistemes ERTMS i GSM-R.
Una vegada realitzat el trasllat de les circulacions d’alta velocitat, Adif desmantellarà les vies actuals i acabarà la construcció de l’estructura, amb el seu gran pati intermodal i la ZTTT del cantó muntanya (Sagrera). La zona destinada a l’alta velocitat està situada a la part superior de la futura estació de la Sagrera, per sobre el vestíbul i de les andanes de Rodalies, localitzades a la part inferior i per on ja circulen els trens des del 2020, en el cas de l’R1, i del 2022, en el cas de l’R2 i R11, respectivament, tot i que no s’hi aturen. La Sagrera, però, encara no estarà oberta als viatgers perquè encara queda definir el projecte de l’arquitectura interior de l’estació.