El nombre de passatgers entre Barcelona i les Illes Balears en ferri l’any passat va créixer un 37,1% respecte el 2019. Segons dades de Ports de l’Estat sense comptar creuers analitzades per l’ACN, els usuaris d’aquestes rutes van arribar als 1.168.670 comptant els dos sentits, una xifra superior al sostre que es va tocar l’últim any prepandèmic, de 852.224 passatgers. Els viatges en avió entre El Prat i Mallorca, Menorca o Eivissa també han crescut d’aleshores ençà, però només un 5,6%, dels 4,2 als 4,4 milions. Els ferris arriben ja al 20% del total de viatges, quatre punts més que el 2019. Grimaldi-Trasmed, una de les tres navilieres que operen les rutes, explica a l’ACN que el vaixell encara pot guanyar passatgers els propers anys.
Sobre el creixement del volum de passatgers, des del grup Grimaldi expliquen que la pandèmia hi ha tingut molt a veure: “Hi ha gent que va ‘aprendre’ a anar en vaixell, que no hi havia anat mai. I en trobar un mitjà molt mes ampli i còmode en aquelles circumstàncies, probablement ha repetit”, exposa el director de relacions institucionals Miguel Pardo. A més, el portaveu creu que hi ha marge per créixer els propers anys, sobretot per les “avantatges” d’aquest mitjà de transport respecte a l’avió, principalment en termes de comoditat i de major capacitat d’equipatge, diu.
Així com Grimaldi i GNV, Baleària també opera la ruta. Fonts de la companyia coincideixen amb el seu competidor a dir que a causa de la pandèmia, el turisme intern va guanyar pes i “molts viatgers van conèixer els ferris i la comoditat i flexibilitat que suposa viatjar-hi”. Com a conseqüència, diuen fonts de la companyia, “moltes persones han seguit optant per aquest mitjà de transport”.
En aquest sentit, Baleària afirma que també ha notat un augment en els últims dos o tres anys, i ho atribueixen també al fet que és un mitjà “molt còmode per viatjar” tenint en compte que hi ha diversos tipus d’acomodacions, espais “molt amplis que permeten la mobilitat durant el trajecte”, i possibilitat de portar vehicle, equipatge il·limitat i mascotes.
Rècord de viatgers entre Barcelona i Balears
El total de passatgers entre Barcelona i les Balears comptant ferri i avió, i totes dues direccions, va ser de 5.625.952 l’any passat. Es tracta d’un rècord històric des de, com a mínim, el 2010, quan comença la sèrie històrica. Els 1,1 milions de viatges en ferri el 2023 representen el doble que 13 anys abans, mentre que els 4,4 milions de bitllets d’avió són un 51% més que els 2,9 milions del 2010.
El Grup Grimaldi creu que encara són “insignificants” en relació a l’aportació de turistes a les Balears, ja que la via marítima representa aquest 20% del total. Respecte a la “sensació justificada de saturació que pateixen els locals”, Miguel Pardo diu que els agradaria “desestacionalitzar” més el trànsit. El seu grup no varia les freqüències al llarg de l’any, perquè es manté obert el trànsit de mercaderies; en aquest sentit, diu que a ells els interessaria més omplir a l’octubre o al novembre que no pas a l’agost, “que ja es dona per descomptat”.
Per mesos, amb dades entre el 2010 i el 2023, una quarta part dels usuaris de ferris entre Barcelona i les Illes Balears salpen a l’agost (24,6%), un 16,2% el mes de juliol i aproximadament un 10% tant al juny com al setembre. Els vuit mesos restants de l’any, fora de la temporada d’estiu, la proporció sumada no arriba al 40%. I per dies de la setmana, el més popular és divendres seguit del dilluns, tots dos amb un 17% del total.
Els trajectes més populars
Per illes, Mallorca és la més popular, ja que és l’origen o destí de més de la meitat tant de vols com de viatges en ferri en connexió amb Barcelona, mentre que Menorca i Eivissa es reparteixen l’altra meitat gairebé a parts iguals –mentre que la primera s’imposa en vaixell, la segona li guanya la partida en tràfic aeri.
La ruta naval entre els ports de Barcelona i el de Palma és la més popular entre els ferris que surten o arriben a la capital de Catalunya, amb pràcticament mig milió de passatgers el 2023. Civitavecchia, a les rodalies de Roma, és la segona, amb gairebé 300.000, i Ciutadella, a Menorca, completa el podi amb poc més de 200.000, una xifra lleugerament per sobre de la ruta amb Eivissa. Alcúdia (Mallorca), Porto Torres (Sardenya) i Maó (Menorca) són, per aquest ordre, els altres ports que han superat els 100.000 passatgers amb Barcelona.
En total, des del port català van sortir o arribar 1.735.516 persones el 2023, una xifra no vista des de com a mínim el 2010. Durant la primera meitat de la dècada passada les xifres es movien a l’entorn del milió, cosa que va pujar progressivament fins pràcticament al milió i mig del 2019, cosa que ja es va superar el 2022.
La ruta amb Alcúdia és la que ha crescut més des del 2019, ja que ha més que duplicat el tràfic (+130%), tot i que la de Palma també augmenta (+26%). Mentre que els passatgers des de i fins a Ciutadella també s’han disparat (68%), els de Maó han caigut un 10%. La connexió amb Eivissa va de la mateixa manera a l’alça en aquests anys (36%).
Avió: més del 80% dels passatgers
El tros de pastís dels ferris en el transport entre Barcelona i les Balears continua sent minoritari, un 20,8% el 2023, però creix lleugerament respecte al 16,8% de tant el 2010 com el 2019. El 2020, coincidint amb la pandèmia i el daltabaix especialment en el tràfic aeri, la quota del ferri va arribar al 23,7%, el sostre fins ara. Per illes, el vaixell és especialment popular en la ruta amb Menorca, que representa el 24,8% del total, mentre que amb Mallorca la xifra es queda en el 22,5%, i amb Eivissa, en el 13,5%.
Miguel Pardo (Grup Grimaldi) diu que és aviat per saber si aquest estiu es tornaran a batre rècords de passatgers, però avança a l’ACN que hores d’ara la xifra ha crescut (els primers quatre mesos de l’any) a raó d’un 5%, i que les reserves per l’estiu estan un 10% per sobre de l’any passat a aquestes alçades. El director de relacions institucionals del grup alerta que no hi ha res garantit i que tot i que “l’aspecte és bo”, i reitera que hi ha una “certa saturació” de les Illes Balears com a destí turístic que pot fer créixer els preus dels allotjaments, cosa que frenaria les reserves de bitllets.
Sobre la convivència entre tres navilieres operant la ruta Barcelona-Balears, des de Grimaldi no amaguen que l’entrada de GNV va provocar “tensió” en aquest mercat relativament petit. “Ara ve l’estiu, les vaques grasses, i sembla que tots estem més tranquils i contents, però vindrà l’hivern i tornaran a baixar els passatgers i les mercaderies, i hi tornarà a haver guerra”, afirma tot i concloure que “la competència és bona i així ho entenem”.
Millores mediambientals
Preguntats per l’aspecte mediambiental del transport marítim, Grimaldi sosté que avui l’emissió de CO2 per passatger és “deu vegades inferior a la de l’avió”. La naviliera va renovant la seva flota de bucs, cada un dels quals és “el doble d’eficient” energètica que l’anterior, asseguren. A més, el responsable de relacions institucionals es mostra optimista amb els nous biocombustibles i combustibles sintètics, “amb l’esperança que els propers anys facin un salt qualitatiu i ja permetin que no emetem CO2 en la navegació”.
Fonts de Baleària diuen que hi ha una “creixent consciència sobre la disponibilitat” per part dels viatgers, i en aquest sentit a mitjans de juliol estrenaran un nou ‘fast ferry’ que unirà diàriament Barcelona amb Menorca i Mallorca. “Navegarà a gas natural, cosa que suposa reduir considerablement les emissions de CO2”, expressen.