El Departament d’Educació ha enviat instruccions a les escoles per comprovar que els seus projectes lingüístics s’adeqüen al nou decret aprovat dilluns i evidenciant, novament, que el Govern està acotant el cap davant la sentència del 25% de castellà.
Les direccions hauran de contestar les set preguntes binàries —de sí o no— per saber si poden mantenir el pla actual, o bé si l’han d’adequar. Les instruccions determinen que si es contesten totes les qüestions en afirmatiu, el projecte del centre compleix amb la normativa i, per tant, es pot mantenir. Per contra, si alguna és negativa, aquest s’haurà de revisar i modificar el curs vinent. Entre les qüestions, es demana si el projecte preveu un ús “curricular i educatiu” tant del català com del castellà i si evita l’ús de percentatges.
Verificació abans del 30 de juny
També s’especifica que la direcció del centre ha de verificar que el projecte s’adequa al decret “en el termini més breu possible” i abans del 30 de juny. Afegeix que comptarà amb l’assessorament de la inspecció i dels equips de llengua i cohesió social i que això es farà mitjançant el qüestionari de verificació. Serà la inspecció referent del centre la que validarà la compleció del qüestionari.
Educació diu que “assumeix la responsabilitat”
D’altra banda, en les instruccions que s’han enviat als centres s’especifica que el Departament “assumeix la responsabilitat” sobre la legalitat dels projectes lingüístics que valida. En aquest sentit, el Govern defensa que és el departament i el seu responsable —Josep Gonzàlez-Cambray— l’encarregat de verificar-los i donar el seu vistiplau, considerant, doncs, que els centres no fan una altra cosa que donar compliment a l’ordre d’una instància superior.
Tot i això, sí que s’insta als membres de la comunitat educativa a vetllar perquè es compleixin aquests projectes lingüístics. En concret, es recorda que els docents i el personal d’atenció educativa “no poden optar per un ús de la llengua diferent del previst en cada projecte lingüístic”. Des d’inspecció es revisarà que s’estigui portant a terme.