El Port de Barcelona ha tancat els sis primers mesos de l’any amb un rècord de creuers amb port base a la ciutat i ja suposen el 83% del 323 registrats. Així ho ha dit aquest dijous el president de la infraestructura, Lluís Salvadó, en la presentació de resultats del primer semestre de 2024, acompanyat del director general, José Alberto Carbonell, i ha remarcat que “aquesta xifra no existeix en cap altre port d’Europa, que estan a anys llum”. A més, ha explicat que el nombre de passatgers s’ha enfilat un 3,9%, fins a 1.065.172. D’altra banda, en aquest període també s’ha incrementat un 23,6% el transport de contenidors, superant els dos milions de TEUs.
El president del Port ha assenyalat que el total d’escales s’han rebaixat un 6,6% (de 346 a 323), però el fet que “les embarcacions venen més plenes”, amb més d’un 80% d’ocupació explica la pujada de creueristes. A més, també ha fet èmfasi en una altra dada “rellevant” que li dona “valor afegit” al complex portuari: l’augment d’arribades d’un 10% de velers premium i de luxe. D’aquesta manera, segons ha dit, es va en la línia de “reduir quantitat i l’impacte” i permet afrontar amb “optimisme cap al model que la ciutat planteja”.
Per una altra part, el director general ha vinculat la pujada del transport de mercaderies als “atacs dels houthis al mar Roig” que va aturar el trànsit pel Canal de Suez. Carbonell ha indicat que això va obligar desviar els vaixells pel Cap de Bona Esperança, cosa que feia que els trajectes s’incrementessin “entre 10 i 12 dies”. Aquesta situació, segons ha explicat, ha provocat que “altres ports” de la Mediterrània s’estiguin “reconfigurant” i tinguin un paper de “plataforma” per distribuir la càrrega que habitualment es mou per aquest canal marítim.
En aquest sentit, ha posat de relleu que el Port de Barcelona se situï com un “port de confiança”, encara que generin “disrupcions” en l’activitat diària. Carbonell ha recalcat que el gairebé 25% de pujada del tràfic de contenidors ha provocat “puntualment problemes de congestió” i per això, per exemple, “s’han hagut d’obrir terminals a les nits”. El director general ha previst que aquesta situació s’allargui fins a 2025 i l’obertura de mes espai a la terminal BEST permetrà “estar més ben preparats” per absorbir aquesta demanda.
El director general també ha apuntat que aquesta pujada del tràfic de contenidors (un 45% el transbordament de contenidors) es deguda, a més del conflicte al mar Roig, a altres factors com ara “raons comercials i de competitivitat”. En total, el primer semestre el Port de Barcelona va moure 35,8 milions de tones, un 10,2% més que en el mateix període de 2023.
José Alberto Carbonell ha avançat que fins al maig el Port de Barcelona va incrementar un 2% els ingressos en comparació amb els cinc primers mesos de l’any passat, fins als 79 milions d’euros. També va assolir un resultat d’explotació un 3% superior, fins als 20,8 milions d’euros i el resultat de l’exercici es va tancar amb una pujada del 13%, “pràcticament uns 21 milions” i que ha justificat “per la situació dels tipus d’interès”-
Caiguda del transport de vehicles
El director general del Port de Barcelona ha indicat que el tràfic de vehicles nous s’ha reduït un 5,5%, fins a les 388.291 unitats. Una situació que ha vingut donada per les importacions dels cotxes asiàtics, segons ha justificat Carbonell. Tot i així, espera “tancar l’any en positiu aquest aspecte, però ha matisat que els aranzels als vehicles xinesos “pot reduir la importació” En canvi, les exportacions s’han enfilat un 14% pel creixement a Amèrica i la Mediterrània oriental.
Aquesta xifra negativa és una de les dues en aquest primer semestre del Port de Barcelona, el director general ha indicat que el transport de sòlids a granel ha caigut un 13,3%, de 2,7 a 2,3 tones.
Copa Amèrica
Quant a la celebració de la 37a Copa Amèrica, que començarà el 22 d’agost, Salvadó ha garantit que totes les obres van en calendari i que “estaran acabades” per a l’inici de l’esdeveniment. El president del Port de Barcelona ha precisat que s’han dut a terme un total de 22 actuacions per “adequar” la infraestructura de cara a la cita esportiva.