La llista de Barcelona en Comú encapçalada per l’alcaldessa Ada Colau i la candidatura de la CUP aposten per reduir la velocitat permesa a Barcelona a 30 km/h. La contaminació i la limitació dels vehicles a la ciutat és motiu de debat a la campanya de les eleccions del 26-M. L’alcaldable d’ERC, Ernest Maragall, parla d’un “peatge de toxicitat” a tota l’àrea metropolitana i el PSC proposa que el transport públic sigui gratuït els dies de màxima contaminació. Les candidatures de BComú, ERC, CUP i PSC volen unir els tramvies per la Diagonal, mentre que els candidats Elsa Artadi, Manel Valls i Josep Bou, no ho volen. Tots ells sí que coincideixen en la necessitat de construir aparcaments dissuasius a prop d’estacions de tren per reduir l’entrada de vehicles a la ciutat.
Una de les propostes estrella que ha presentat Ada Colau aquesta campanya és posar un recàrrec a la taxa turística per rebaixar el preu de la T-Mes en 14 euros, que suposaria una reducció del 25%. I en el cas de la T-Jove mensual, reduir-la un 15% fins als 30 euros per tal d’incentivar el transport públic. Una altra de les principals propostes dels comuns és limitar la velocitat als carrers de Barcelona a 30 km/h, “amb excepcions que caldrà determinar segons els estudis pertinents”. Encara sobre transport públic, Colau es compromet a executar la connexió dels tramvies per la Diagonal i estudiar l’extensió de la xarxa de tramvies pel litoral.
Pel que fa als aparcaments, proposa estendre les àrees verdes i blaves, generar més zones de càrrega i descàrrega, més aparcament per a moto i bicicleta en calçada, i completar la xarxa d’aparcaments dissuasius. Així com introduir una fiscalitat ambiental en la regulació de les places d’aparcament de la ciutat que promogui els vehicles menys contaminants.
La candidatura del PSC que encapçala Jaume Collboni proposa que el transport púbic sigui gratuït els dies de màxima contaminació per tal d’estimular la utilització d’aquests mitjans de transports. I manté la reivindicació d’unir els tramvies per la Diagonal. Una connexió que, segons la candidatura socialista, compta amb l’aval tècnic i econòmic. Pel que fa a la mobilitat, Collboni vol implantar la T-Mobilitat. En l’àmbit de l’ecologia, els socialistes volen reenfocar el projecte de les super-illes d’Ada Colau i fer una prova pilot d’una platja lliure de fum. Així mateix, proposa recuperar les subvencions a 20 terrats verds o terrats solars cada any i multiplicar per quatre les cobertes verdes, les cobertes solars i les mitgeres verdes.
La CUP vol reduir la velocitat de circulació a 30 km/h i restringir la circulació de vehicles privats als carrers amb l’objectiu de reduir la circulació en un 50%. Per tal d’aconseguir-ho, la candidatura que lidera Anna Saliente aposta per reduir els carrils per a vehicles privats i ampliar les voreres així com construir espais verds i zones enjardinades. En la línia de guanyar espai per a la voreres, la CUP vol revisar l’ordenança de les terrasses i prohibir els elements fixes a la via pública. Pel que fa al tramvia, aposta per la unió completa per la Diagonal i establir un límit de 23 metres, equivalent a 6 pisos, per als edificis de nova construcció destinats a habitatge.
La llista d’ERC que lidera Ernest Maragall proposa un “peatge de toxicitat” vinculat a l’aire a tota l’àrea metropolitana que s’apliqui “en funció del grau de contaminació i el nivell d’ocupació dels vehicles”, així com construir aparcaments de dissuasió. L’objectiu, per a ERC, és reduir un 25% l’entrada diària de vehicles a la ciutat. Pel que fa als transports, Maragall vol impulsar la connexió del tramvia per la Diagonal “que garanteixi el retorn públic de la inversió” i garantir que la T-Mobilitat “racionalitza” les tarifes del transport públic. Pel que fa a l’ecologia, ERC vol promoure el que anomena un ‘New Green Deal’ que mobilitzi durant el conjunt de la legislatura 1.500 MEUR amb lideratge públic i col·laboració del sector privat per tal que “cada euro públic en generi un de privat per assolir una coresponsabilitat”.
La llista de JxCat aposta per la línia del bus D-30 per unir la Diagonal de manera “enèrgicament i econòmicament eficient, sostenible, amb emissions zero”, i no a través de la unió dels tramvies. El programa electoral proposa que es gestioni de manera integral l’aparcament subterrani de la ciutat per tal que tots els vehicles estacionats ho facin en aparcaments soterrats. Pel que fa al medi ambient, aposten per crear un ‘Barri d’Emissions Zero’ com a prova pilot però no concreta en què consistiria. El programa de JxCat també parla de crear “corredors verds” que connectin els sistemes naturals de la ciutat i actuacions en determinats punts de Barcelona: recuperar la idea original per a les Glòries, pacificar l’Avinguda Meridiana, reformar de manera integral la Via Laietana i “dignificar” les zones de l’entorn de la Sagrera.
L’alcaldable per Barcelona i ex-primer ministre de França, Manuel Valls, es compromet a plantar 10.000 arbres en 8 anys i vol desdoblar la ronda litoral amb la construcció de laterals per connectar la Marina i la Zona Franca amb la resta de la ciutat. Una altra de les propostes de Valls és que el parc de les Glòries aculli la nova seu del Parlament de Catalunya. I en l’àmbit del transport, aposta per implantar la T-Mobilitat i que en dies festius, certes vies de la ciutat siguin d’ús exclusiu per a vianants i bicicletes. Una altra de les mesures és un pla d’aparcaments dissuasius per fomentar l’ús del transport públic i disminuir la contaminació. Valls no vol la unió de tramvies per la Diagonal en considerar que suposaria “canvis, caos i conseqüències”. També ho ha descartat pel cost i per l’oposició que veu en el comerç. Com a alternativa, Valls aposta per unir la plaça de les Glòries i la de Francesc Macià amb un autobús elèctric.
El candidat del PP a l’alcaldia de Barcelona, Josep Bou, exigeix al president de la Generalitat, Quim Torra, que “deixi de gastar en ambaixades fictícies d’una república imaginària” i financi la L9 del metro. També carrega contra el govern espanyol a qui reclama que aporti 100 MEUR per al transport metropolità. El candidat del PP a Barcelona demana que l’Estat aporti 100 milions d’euros per destinar al transport metropolità. D’altra banda, Bou proposa crear aparcaments dissuasius propers a estacions de trens per reduir els cotxes que entren a Barcelona. El candidat dels populars aplicaria una bonificació del 50% al bitllet del transport públic a qui utilitzés els estacionaments. En canvi, l’alcaldable és contrari a imposar taxes per entrar a la ciutat i aposta per eliminar carrils bici ja que, segons diu, “n’hi ha que són absurds”. I ha posat l’accent en el perill dels carrils de doble sentit on “dues bicicletes poden xocar i desviar-se a la via dels cotxes”. Sobre el tramvia, Bou rebutja la unió per la Diagonal amb l’argument que el cost seria massa alt i provocaria un “caos circulatori”. Com alternativa, proposa un autobús d’alta capacitat, D30, que passaria cada 4 o 5 minuts i que suposaria una solució immediata.