Els taxistes que treballen per Uber a Barcelona no porten el distintiu identificatiu reglamentari que ha de ser “visible” pels usuaris a la part de darrere del cotxe, segons ha denunciat Élite Taxi a l’Institut Metropolità del Taxi (IMET). Cinc mesos després del retorn d’Uber a la capital catalana, Élite Taxi ha constatat que hi ha un centenar de llicències de taxi que sí que operen amb l’aplicació, tot i que ho fan sense els distintius necessaris. En conseqüència, l’associació ha demanat a l’IMET que sancioni l’empresa per incompliment “flagrant” de la normativa i que suspengui la seva activitat fins que tots els taxis estiguin identificats com a col·laboradors d’Uber a la finestra del darrere.
El document enviat a l’IMET, al qual ha tingut accés l’ACN, diu que hi ha un “compliment desigual” de la normativa a l’àrea metropolitana però assenyala que és “especialment cridaner” el cas de l’app. “El 100% de llicències adscrites a l’aplicació d’Uber incompleixen flagrantment la norma”, asseguren, “perquè circulen sense portar cap distintiu de la companyia que sigui visible” pels clients.
En aquest sentit, recorden que el decret llei 314/2016 aprovat pel Govern determina que “els taxis vinculats a una empresa de mediació hauran de portar els distintius identificatius d’aquesta circumstància de manera que sigui visibles per les persones usuàries”. A més, assenyalen que el Reglament Metropolità del Taxi estableix que aquests distintius “podran situar-se únicament al vidre posterior del vehicle”.
Uber va desembarcar a Barcelona el març passat després de dos anys d’inactivitat pel decret de les llicències de vehicles de lloguer amb conductor (VTC), que introduïa el requisit de precontractar el servei 15 minuts abans, entre d’altres. En el seu retorn, Uber ha canviat de model i actua com una plataforma d’intermediació entre usuaris i taxistes de l’àrea metropolitana, la mateixa fórmula que fa servir fa un any i mig a Madrid, on més de 2.000 taxistes s’han donat d’alta a l’app.
Des de la tornada de l’empresa, diverses associacions de taxistes havien assegurat que no hi hauria prou conductors disposats a treballar per l’aplicació. Cinc mesos més tard, Élite Taxi ha constatat que hi ha un centenar de taxis que sí que operen amb Uber i que ho fan sense la identificació necessària.
La mateixa companyia indica a la seva pàgina web que, a la ciutat de Barcelona, els taxistes que treballin amb Uber no han de portar cap adhesiu ni identificatiu de l’empresa al cotxe, segons recull el text remès a l’IMET. “Com es pot apreciar, l’incompliment normatiu d’Uber és flagrant”, subratllen abans de recordar que la normativa obliga a identificar l’aplicació que fa de mitjancera en el servei al vidre de darrere del taxi.
Per aquest motiu, sol·liciten que se suspengui “amb caràcter immediat” l’activitat d’Uber per actuar en el servei de taxis de la capital catalana fins que “la totalitat” de les llicències de taxi de l’àrea metropolitana que utilitzen l’app “estiguin identificades a la finestra del darrere”.
A més, demanen que s’incoï un expedient sancionador contra l’empresa i, si escau, contra les llicències de taxi que utilitzen aquesta aplicació, per prestar els seus serveis incomplint la identificació establerta legalment.