El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat les ordenances municipals aprovades fa quatre anys a Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà i Esplugues per regular la Zona de Baixes Emissions (ZBE) dins les rondes de Barcelona. Com va fer amb la de Barcelona, el tribunal considera que les restriccions als vehicles més antics no estan prou argumentades, segons ha avançat ‘El Periódico’ i ha confirmat l’ACN. L’Hospitalet està calculant quantes multes haurà de retornar als conductors sancionats mentre defineix una nova ordenança, un pas en què també treballa Cornellà. A Sant Adrià, en canvi, ja tenen un text nou en vigor des de l’abril, mentre Esplugues ha presentat recurs contra la sentència.
A diferència de Barcelona, que va aconseguir mantenir la vigència de la seva norma mentre va recórrer al Suprem, l’Hospitalet i Cornellà romandran sense ZBE vigent fins que aprovin una nova ordenança. En el cas de l’Hospitalet, on la ZBE cobria tota la ciutat, serà on més impacte tingui el revés judicial. El consistori calcula que haurà de tornar bona part de les multes posades els anys 2021, 2022 i 2023 -totes les que no siguin fermes-. L’import global de les multes posades és de prop de 2 milions euros, segons expliquen fonts municipals arran de la notícia avançada per ‘El Periódico’, les quals puntualitzen a l’ACN que el retorn probablement serà de menys quantitat.
Mentre calcula i gestiona aquest retorn, l’Hospitalet treballa en la definició d’una nova ordenança que reguli les ZBE i que preveu que estigui enllestida durant la primera meitat de l’any que ve. També s’està gestant una nova normativa a l’Ajuntament de Cornellà, on ara per ara no preveuen que calgui retornar multes i recorden que la límitació de circulació només afectava el barri i el polígon Famades. En aquest cas, la previsió és que la nova ordenança estigui a punt a principis del 2025.
Pel que fa Sant Adrià de Besòs, el consistori ja es va afanyar a definir un nou text quan va arribar la primera sentència contra la ZBE de Barcelona. Aquesta ordenança actualitzada és vigent des de fa pocs mesos. Pel que fa a les multes posades en base a la normativa antiga i ara tombada pel TSJC, l’Ajuntament de Sant Adrià no té calculat si haurà de retornar alguna sanció als conductors infractors però augura que el total no serà una quantitat elevada, apunten fonts municipals a l’ACN.
En el cas d’Esplugues de Llobregat, el govern assenyala al rotatiu que han presentat un recurs al Tribunal Suprem contra la sentència del TSJC, de manera que l’ordenança aprovada fa quatre anys seguirà vigent fins que l’alt tribunal es pronunciï.
Falta de previsió sobre la renovació del parc de vehicles
Els magistrats retreuen als ajuntaments no haver inclòs en les regulacions una valoració de com les restriccions condicionen la capacitat econòmica dels conductors, especialment els residents a les ciutats afectades i “col·lectius” empresarials de menor capacitat econòmica”, en haver d’adquirir un vehicle amb distintiu ambiental per poder circular.
També recriminen que les ordenances tinguessin una “falta de valoració d’altres mesures” menys limitatives que la prohibició de circulació. Fins i tot arriben a criticar que les regulacions locals preveien exclusions d’aplicació sense aportar “explicació sobre la raó d’aquesta exclusió ni sobre el motiu pel qual no s’estén a altres serveis essencials”.
El TSJC no conclou que no calguin restriccions, però precisa que, en una ponderació d’interessos dels empresaris o residents, les límitacions s’han de justificar degudament.