El Ple del Tribunal Constitucional ha acordat aquest dimarts per unanimitat desestimar el conflicte positiu de competència plantejat per la Generalitat de Catalunya contra l’escrit de 3 de març de 2020 de la directora de competència de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), per qual es requeria a l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) la remissió de l’expedient per presumpta infracció a la Llei de Defensa de la competència, obert a la denominada ‘Campanya de Consum Estratègic’, impulsada per l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) a les xarxes socials en el segon semestre del l’any 2017.
La sentència es limita a determinar a quin òrgan de defensa de la competència, si l’estatal o el català, li correspon la competència per conèixer aquest expedient i declara que la titularitat per al coneixement d’aquest expedient correspon a la CNMC, perquè aquesta campanya “pot alterar la lliure competència en un àmbit supraautonòmic o en el conjunt del mercat nacional”.
En aquest sentit, el tribunal considera que la campanya publicitària esmentada produeix uns efectes potencials en el consum de productes que transcendeix el mercat estrictament català, i té un abast supraterritorial que afecta diferents sectors de l’activitat econòmica, entre ells els de productes energètics. Per arribar a aquesta conclusió ha pres en consideració els objectius que la pròpia ANC havia assenyalat en la seva campanya divulgativa, en assenyalar que buscava “potenciar la creació d’estructures econòmiques desvinculades de les empreses de l’IBEX 35 i dels poders polítics de l’estat espanyol i afavorir un teixit productiu català pròsper per si mateix” i “potenciar empreses alternatives a les que participen en la campanya de la por”.
La sentència, que recull la jurisprudència dictada pel propi TC, recorda que “el mercat únic té com a trets fonamentals ser un espai on es trobin garantides la lliure circulació de persones i béns, i ser un espai on les condicions essencials d’exercici de la activitat econòmica siguin iguals”. Per tant, correspon a l’Estat, en l’exercici de la seva competència per establir les bases i coordinació de la planificació de l’activitat econòmica (article 149.1.13 de la Constitució), sobre la qual s’assenta la defensa i protecció del mercat únic, el coneixement d’aquelles conductes presumptament infractores d’aquest i de l’exercici de la lliure competència.