Oficialment, el traspàs de Rodalies consistirà en una pila de burocràcia. L’acord d’última hora al qual van arribar el Ministeri de Transports i els sindicats SEMAF, CCOO, UGT i SCF estipula que la nova empresa que haurà de gestionar Rodalies continuarà sent majoritàriament de Renfe, tal com havia suggerit el ministeri espanyol en un primer moment per tal de desconvocar la vaga convocada contra el traspàs. L’acord, però, no ha satisfet tots els sindicats: la CGT i la Confederació Intersindical-SF mantenen les aturades, i el dia ha arrencat amb retards i cancel·lacions als trens catalans.
Segons l’acord tancat entre Transports i els diferents sindicats (excepte CGT i la Confederació Intersindical), la titularitat del nou operador continuarà sent majoria de Renfe Viajeros. L’escrit ho deixa ben clar: “La nova societat mercantil amb participació conjunta de Renfe Viajeros i la Generalitat de Catalunya formarà part del grup Renfe amb respecte i garantia dels drets laborals, inclosa l’aplicació del conveni col·lectiu del grup i altres acords laborals vigents”. En altres paraules, Renfe Viajeros tindrà la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà el servei de Rodalies, concretament un 50,01%, mentre que la Generalitat en tindrà el 49,99% restant. Els treballadors podran decidir voluntàriament si passar a formar part de la plantilla del nou operador o no: “Davant possibles casos de subrogació, successió d’empreses o negocis similars que puguin afectar la plantilla”.
Pel que fa al consell d’administració de la nova empresa, aquest es repartirà de la següent manera: la Generalitat i Renfe Viajeros tindran cadascuna quatre membres representants, però la Generalitat ostentarà també la presidència i el vot de qualitat de la presidència del consell d’administració de l’empresa. Tot i aquest punt no s’especifica en l’acord, l’ha confirmat el secretari d’estat de Transports, José Antonio Santano, que ha dit que hi haurà una “majoria de Renfe Viajeros” a l’accionariat i que la representació al consell d’administració serà “majoritàriament per a la Generalitat”.
Pel que fa al traspàs de la línia R1, la qual els sindicats reclamaven que continués sent gestionada per Renfe, l’acord estipula que el servei actual operat per Renfe passarà a estar gestionada “a través d’una encomanda de gestió o a través de l’instrument equivalent en la legislació catalana”