La digitalització està darrere del 40% del creixement que va experimentar el Port de Barcelona entre 2006 i 2018. Segons un estudi difós aquest divendres, aquest element ha suposat un estalvi anual de 450 milions d’euros per a les empreses lligades a aquesta infraestructura. En aquest sentit, el port afirma si bé a curt termini la digitalització ha comportat una reducció de les necessitats d’ocupació, a llarg termini ha propiciat un augment de l’activitat comercial que s’ha traduït en més llocs de feina. Així, des de la infraestructura es calcula que la digitalització ha generat més de 2.500 nous llocs de treball durant aquests dotze anys analitzats.
En matèria de sostenibilitat, aquest augment de la tecnificació també ha tingut efectes beneficiosos. Així, l’estudi assegura que el procés de digitalització al Port de Barcelona ha generat una reducció de 38.629 tones de CO2, que representa un estalvi del 12% del total d’emissions d’aquesta estructura.
“El gruix de l’estalvi es realitza en les operatives dels vaixells, seguit per les dels camions i les de maquinària de terminal. Aquest càlcul d’emissions també s’ha traslladat al conjunt de l’economia catalana: gràcies a la digitalització del Port, la producció de béns i serveis de Catalunya es realitza amb més eficiència energètica, la qual cosa es tradueix en una reducció d’emissions de 96.320 tones de gasos d’efecte hivernacle”, ha apuntat el port en un comunicat.
En termes més generals, s’afirma que el Port de Barcelona genera, directa i indirectament, un valor afegit brut de 4.213 milions d’euros, el que representa un 2% del VAB de Catalunya i un 0,4% del del conjunt de l’Estat espanyol. Pel que fa a l’ocupació, suposa 46.469 llocs de treball, un 1,4% de l’ocupació de Catalunya i un 0,23% de la d’Espanya.