Brussel·les evita valorar si la zona de baixes emissions a Barcelona és una bona mesura per reduir la contaminació. Davant la denúncia d’un ciutadà, des de la Direcció General de Medi ambient de la Comissió Europea Daniel Fernández Gómez ha aclarit que està “completament” en mans dels estats membres decidir com compleixen la directiva europea sobre la qualitat de l’aire, que fa anys que s’està incomplint a Barcelona i a Madrid pels alts nivells de contaminació.
La CE s’ha limitat a remarcar que les mesures han de ser “efectives, dissuasives i proporcionals”. Intervenint a la comissió de Peticions de l’Eurocambra nom de ‘Ciutadans contra Abusos de la ZBE’, Martín Gurría ha dit que la resposta de Brussel·les és “injusta”.
“La zona de baixes emissions ha generat drames, pèrdues de treball, malalties i greus trastorns en la vida de la gent”, s’ha queixat Gurría, lamentant que la restricció ha afectat als ciutadans “de menys poder adquisitiu”. Segons ell, la mesura de l’Ajuntament de Barcelona és “una expropiació radical” i mereix una “compensació”: “La protecció de la salut ambiental és un bé fonamental, però no es pot aconseguir a qualsevol preu”.
Gurría ha criticat que el criteri per excloure la circulació de certs cotxes sigui l’antiguitat i no en funció del que contamina cada cotxe. Una posició que ha compartit l’eurodiputada del PP Rosa Estaràs, que veu la mesura “arbitrària”.
Al seu torn, l’eurodiputat del PSC Javi López ha defensat la creació de la zona de baixes emissions a Barcelona. “No vulnera la legislació europea, sinó que, de fet, va en línia amb el que demana la Unió Europea i amb la política estrella de la Comissió Europea”, ha recordat López, acusant el PP d’utilitzar la comissió de Peticions pels seus interessos polítics.
Malgrat que la Comissió Europea ha deixat clar que les mesures per complir amb els estàndards de qualitat europeus són “competència” dels estats, la presidenta de la comissió de Peticions, l’eurodiputada del PP Dolors Montserrat, ha decidit deixar oberta la petició de ‘Ciutadans contra Abusos de la ZBE’ demanant a l’executiu comunitari que l’informi de totes les revisions que faci sobre aquesta situació.
Infracció per la contaminació
Brussel·les va portar Espanya als tribunals de la UE el juliol del 2019 per l’alt nivell de contaminació a Barcelona i Madrid en el marc d’un procediment d’infracció per l’incompliment de la directiva europea de la qualitat de l’aire, que marca uns nivells màxims d’emissions. En el cas de Barcelona, se sobrepassaven els nivells de diòxid de carboni que, segons ha explicat Fernández Gómez, són provocats per la circulació de vehicles.
Fernández Gómez ha remarcat que fins al 2020 les mesures “no eren les adequades” perquè s’estaven sobrepassant els límits. La ZBE va entrar en vigor a principis del 2020, si bé les sancions no es van començar a posar fins més tard.