El conseller de Territori, Damià Calvet, ha indicat que aquest mateix dimecres el Govern es reunirà amb Ryanair per abordar el tancament de la base de Girona, i hi haurà trobades també a Dublín. Sobre la vaga d’Iberia, ha parlat d’una “negligència premeditada” d’Aena.
Calvet ha reconegut que el tancament de la base de Ryanair a Girona seria “una pèrdua a lamentar”, i ha tornat a criticar el model aeroportuari centralitzat des de Madrid, que impedeix que l’aeroport de Girona sigui competitiu, ha dit. El conseller compareixerà al Parlament el 18 de setembre per explicar els contractes de promoció turística signats per la Generalitat amb la companyia. Pel que fa a la vaga del personal d’Iberia, el conseller ha lamentat que no s’hagi solucionat el problema d’un any per a l’altre. “De nou un càstig a Catalunya”, s’ha queixat Calvet.
D’altra banda, el conseller ha afirmat que el Govern prioritzarà finalitzar el tram central de la L9 si s’aproven els pressupostos del 2020. En declaracions a Catalunya Ràdio, Calvet ha explicat que aquesta podria ser la gran infraestructura que inclou l’esborrany dels pressupostos del proper any. El conseller ha insistit que el transport públic és la prioritat del seu departament i que en aquest context s’apostaria per la L9 perquè “donaria robustesa” a la xarxa. El pressupost serviria tant per aportar la part pressupostària de la Generalitat com per retornar el préstec previst del Banc Europeu d’Inversions (BEI).
També ha avançat que Ferrocarrils de la Generalitat operarà el tren llançadora a l’aeroport del Prat, i ha indicat que anirà més enllà i serà una nova línia de Rodalies, amb diferents parades al Prat, a l’Hospitalet i a diversos punts de Barcelona, arribant fins a Sant Andreu. Adif ja ho ha autoritzat. Pel que fa a la línia 8 de Ferrocarrils, ha apuntat que l’estació de Francesc Macià podria estar enllestida el 2026.
En matèria de contaminació, Calvet ha defensat la descarbonització de l’activitat en lloc de limitar l’activitat de l’aeroport i del Port de Barcelona. El conseller també ha apuntat que aquest mes de setembre o bé a principis d’octubre el Govern tornarà a aprovar un altre decret per aconseguir ampliar el parc d’habitatge de lloguer assequible.
El Sepla amenaça amb una vaga a Ryanair per als dies 19, 20, 22, 27 i 29 de setembre
El sindicat Sepla de pilots ha registrat aquest matí un preavís de vaga per als dies 19, 20, 22, 27 i 29 de setembre, així com la sol·licitud de mediació davant del Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA) per a la resolució de conflictes i, si no es resolen, es procedirà a la convocatòria oficial de vaga davant dels organismes pertinents.
Els pilots de Ryanair afiliats al Sepla havien donat suport massivament a l’adopció de mesures legals, entre elles la vaga, com a mesura de protesta pel tancament de les bases de Tenerife Sud, Las Palmas de Gran Canaria, Lanzarote i Girona, amb el 90% dels vots a favor. La secció sindical de Sepla a Ryanair ha convocat una roda de premsa aquesta tarda per explicar els motius de la convocatòria d’aturades en aquesta companyia.
La vaga de deu dies dels tripulants de cabina (TCP) a Ryanair, convocada pels sindicats USO i Sitcpla, per al setembre (1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29) en contra dels tancaments anunciats, es manté després que fracassés la primera reunió de mediació.
El personal de terra d’Iberia fa marxa enrere i decideix mantenir la vaga al Prat d’aquest divendres i dissabte
D’altra banda, el personal de terra d’Iberia a l’aeroport del Prat ha fet marxa enrere i finalment ha decidit mantenir la vaga de divendres 30 i dissabte 31 d’agost. En l’últim tram de la negociació i quan els representants dels treballadors ja havien desconvocat les aturades com a gest de “responsabilitat”, la companyia ha rebutjat crear una comissió de seguiment de l’acord entre les dues parts, tal com havia proposat la mediació del Departament de Treball. Per això, el comitè de vaga ha abandonat la negociació que estava en marxa des de les 11 hores a la seu de la conselleria i ha posat fi a la “treva” que plantejaven.
Això ha explicat a la sortida el portaveu de la UGT al comitè d’empresa d’Iberia al Prat, Omar Minguillón, i ha dit que, per ara, donen per trencades les negociacions “per culpa de la direcció de l’empresa”. “No ens estan respectant”, s’ha queixat, i ha retret els representants de la companyia que portin “hores” tancats a una sala de Treball parlant amb Madrid sense comunicar-se amb el comitè de vaga.