El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, s’han reunit aquest dilluns a la seu del ministeri per tractar l’ampliació de l’aeroport del Prat, segons filtració feta a ElDiario.es i ha confirmat l’ACN. La trobada, que no constava en l’agenda oficial del vicepresident, s’ha celebrat abans de la bilateral que mantenen aquesta tarda els dos executius a la capital espanyola i també ha comptat amb la participació d’Aena, Maurici Lucena; i la nova secretària d’Estat de Transport i expresidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera. De moment, no han transcendit detalls de la reunió ni si s’ha avançat en un possible acord.
L’ampliació de les instal·lacions passa per l’allargament de 500 metres de la pista curta, la més propera al mar, i la construcció d’una terminal satèl·lit. L’allargament de la pista hauria de permetre que els avions de més envergadura hi poguessin operar però implica la invasió d’una zona de la Xarxa Natura 2000.
Una ampliació que Europa no valida i de moment sense el traspàs de la gestió dels aeroports a la Generalitat
Aena ha ofert compensacions i traslladar aquesta zona mentre que els detractors de l’obra insten les autoritats a buscar alternatives, com és potenciar els altres dos aeroports comercials d’Aena: Reus i Girona. La connexió en alta velocitat dels tres aeroports és un dels punts que ha defensat sempre la Generalitat, que encara no s’ha pronunciat obertament si aposta per l’ampliació del Prat tot i les diverses reunions de la taula tècnica de les darreres setmanes amb les diferents administracions implicades per conèixer el projecte amb detall.
Mentrestant, durant els darrers mesos el president d’Aena, Maurici Lucena, ha recamat a la Generalitat que prengués una decisió aquest estiu perquè la inversió, de 1.700 milions d’euros, pugui ser inclosa en el DORA 2022-26, que el Consell de Ministres hauria d’aprovar, com a màxim, a finals de setembre. Del contrari, adverteix, aquesta actuació no seria una realitat fins aproximadament el 2035.
En una entrevista a ‘La Vanguardia’ aquest diumenge, la nova ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, considerava que no es pot renunciar a l’ampliació de l’aeroport del Prat perquè suposa “un motor de desenvolupament econòmic” i es comprometia a ser “garant” d’una reforma exemplar. A més, va garantir que es tindria una “cura exquisida” amb les qüestions mediambientals.