Els taxis hi arriben en comptagotes enmig de llargues cues i només accepten efectiu
Molts dels passatgers que des d’aquest migdia es troben a l’estació de Sants busquen alternatives per desplaçar-se a la seva destinació final, des de cotxes de lloguer fins a taxis que hi arriben en comptagotes i que només accepten efectiu. “Hi ha gent desesperada, que no pot arribar a casa o que ha d’anar a fora. Un caos”, ha admès a l’ACN un taxista, César, mentre ajudava a encotxar unes clientes. Una altra viatgera, Yaizar, acabava d’arribar de Madrid després de 8 hores de viatge i s’ha trobat que sense efectiu no podia arribar a Granollers. A pocs metres, un usuari que havia de tornar a primera hora de la tarda ha assegurat que el viatge en taxi només fins a Saragossa ja s’enfilava fins als 600 euros.
Passades les sis de la tarda, centenars de persones s’aplegaven a les portes de l’estació de Sants, que es mantenien tancades al públic tot i que s’obriran durant la nit per als passatgers que no han pogut agafar un tren i no tinguin lloc on pernoctar, i de l’actual parada de taxis, que temporalment es troba a uns metres d’on és habitual per les obres d’ampliació de l’estació. Molts dels usuaris portaven més d’una hora de cua sense la seguretat de poder viatjar si no pagaven efectiu.
“Se’n va la llum i se’n va tot”
“És un caos tot, la gent vol tornar a casa, no té mitjà de transport, els autobusos estan plens… Els datàfons no funcionen i la gent no porta efectiu”, apunta un taxista, Francisco, mentre carregava un viatger davant de l’estació. “Els datàfons no van, ni bizums, ni res. Hi ha opcions molt bones, però se’n va la llum i se’n va tot”, ha afegit el seu company César.
A la cua, Yaizar, una jove que ha sortit a primera hora de Madrid, ha arribat a les quatre de la tarda a Sants i quasi dues hores després estava pendent de poder traslladar-se fins a Granollers. Ha arribat a la ciutat sense efectiu però s’ha trobat amb tres persones més que entre les tres sumen 50 euros en bitllets i monedes amb les quals esperen arribar a la capital del Vallès Oriental. “Ens diuen que 50 euros fins a Granollers no n’hi ha prou, hi ha molt de trànsit per sortir de la ciutat. Costarà molt”, assenyala.
Per la seva banda, l’Eugènia ha explicat que com cada dilluns ha arribat a Barcelona en bus des d’Andorra i quan ha arribat a l’estació de Sants s’ha trobat amb tot l’enrenou. “No sabia ben bé què estava passant”, narra a l’ACN des de la cua, on porta més d’una hora mitja esperant. En el seu cas, però, podrà arribar a casa quan trobi un taxi ja que sempre porta efectiu, segons ha afegit.
Al seu costat, Alicia ha explicat que viatjava de l’Ampolla a Terrassa i que l’apagada l’ha agafat just quan ha arribat a l’estació des de Sants, des d’on no ha pogut agafar el segon tren. Des d’aleshores, passades les dotze del migdia, ha intentat agafar tres cops un taxi per arribar a la seva destinació i amb l’esperança de poder fer servir el datàfon, perquè no disposa d’efectiu.
En un altre extrem de la cua. Rubén, de Sant Adrià de Besòs, ha relatat com a les set del vespre havia de tornar un cotxe de lloguer a l’estació de Sants i ha comentat que no l’ha pogut tornar amb el dipòsit ple. Aquest testimoni ha explicat com a l’oficina ha sentit que demanaven 400 euros a viatgers, i més de 100 de fiança, a un grup de viatgers que volien anar a Madrid en cotxe.
600 euros per un taxi fins a Saragossa
Precisament, a pocs metres de Sants, a les portes del local d’Hertz, Millán ha indicat que havia d’agafar un tren a les 12.50 hores cap a la capital espanyola després d’arribar d’un creuer i quan ja eren a l’estació els han fet sortir. Des d’aleshores, ha intentat sense èxit tenir un cotxe amb la seva parella, ja que des de la companyia no els faran un contracte fins que no torni la llum ni la connexió. “Del preu no n’hem parlat, però ens diuen que seran els habituals”, ha comentat.
Al seu costat, Daniel ha arribat aquest matí a Barcelona per motius laborals i havia de tornar a les 16.30 en un tren d’alta velocitat cap a Madrid, però també es trobava a la cua per llogar una furgoneta i fer el viatge amb vuit persones més. Segons ha comentat, han analitzat altres opcions com les d’agafar un taxi, però l’han descartat perquè només fins a Saragossa ja els cobraven 600 euros. Per Madrid, ha afegit, ja no han preguntat.