Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024
Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024

El corredor Madrid-Barcelona d’alta velocitat va registrar 13,8 milions de viatgers al 2023, un 34,6% més

Renfe ha perdut 10 punts percentuals de quota de mercat des de l'entrada de nous operadors

|

- Publicitat -

El corredor Madrid-Barcelona d’alta velocitat va registrar 13,78 milions de viatgers incloent parades intermitges durant l’any passat, un 34,6% més que el 2022, segons les dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Es tracta de prop de totes les places ofertes en aquest servei, que van ser de 14,94 milions, un 44,3% més. Al conjunt de l’Estat, l’entrada de nous competidors de Renfe va disparar la xifra de viatgers d’alta velocitat, fins als 32,4 milions, un 37% més que l’any anterior. A més, segons l’informe, la quota de mercat de Renfe en nombre de viatgers, incloent l’AVE i l’AVLO, ha baixat més de deu punts percentuals en tots els corredors i ronda el 55-60% en el cas del de Madrid-Barcelona.

Publicitat

El trajecte punt a punt més sol·licitat va ser aquest corredor, amb 8,6 milions de viatgers. A molta distància, se situen el corredor Madrid-València (4,8 milions), el Madrid-Sevilla (3,1 milions) i el Madrid-Màlaga (2,5 milions), entre d’altres trajectes punt a punt.

Pel que fa les xifres totals, lluny dels 14 milions de viatgers del corredor Madrid-Barcelona, incloent parades intermitges, hi ha els 5 milions del Madrid-València; i els quasi quatre milions del Madrid-Sevilla i Madrid-Màlaga/Granada, respectivament.

Per operadors, els viatges entre la capital espanyola i catalana van ser operats per Renfe en el 58% dels casos -47,9% en AVE i el 10,1% en AVLO-, mentre que Iryo va concentrar el 21,9% dels usuaris i Ouigo el 20,1%. En aquest cas, l’operadora francesa va perdre sis punts percentuals respecte al 2022. En el corredor entre Madrid i Barcelona, la competència va entrar al maig del 2021 en el cas de Ouigo i al novembre del 2022 en el d’Iryo.

Et pot interessar  Collboni, l'alcalde que més ha fet per espanyolitzar Barcelona presidirà l'Institut de Cultura de la ciutat

D’altra banda, els trajectes de mitja distància d’alta velocitat (Avant) van sumar 12,6 milions de viatgers a tot l’Estat, un 47,2% és anual i va oferir 15,9 milions de places, un 29,7% més. Les rutes més sol·licitades van ser el Madrid-Valladolid, amb 2,8 milions de viatgers; seguit de la connexió Madrid-Toledo amb 1,9 milions de viatgers. El trajecte entre Figueres i Barcelona va sumar 1,35 milions d’usuaris, un 27,7% més.

Rodalies: més viatgers que places ofertades

En el cas de Rodalies, el nucli de Barcelona va sumar 120 milions de viatgers, un 19,4% més que l’any 2022. És una xifra superior a les places ofertades, que van sumar 118,89 milions, un 6,2% més. El nucli amb més usuaris va ser el de Madrid, amb 229,9 milions de passatgers, un 12,1% anual més. En aquest cas, va disposar de més places ofertades, fins a les 233,42 milions, un 14,8% més.

Si se sumen els nuclis de Rodalies a Barcelona i Cercanías de Madrid, sumen el 79% dels viatgers de tot l’Estat i el 75% de les places, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.

Tres dels cinc serveis més importants en termes de viatgers i places ofertes pertanyen a Rodalies. El primer és el que uneix Barcelona -Girona-Cervera de la Marenda, amb quasi 3,8 milions de viatgers i 6,4 milions de places; seguit del corredor Barcelona amb Tortosa i Ulldecona, amb 1,9 milions de viatgers i 3,2 milions; de la Barcelona-Riba-roja d’Ebre, amb 1,8 milions de viatgers i 2,7 milions de places. Els altres dos corredors que es troben en els cinc primers llocs són La Corunya-Santiago Vigo (3,57 milions de viatgers) i Sevilla-Còrdova-Jaén (2,26 milions).

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut