Edició 2198

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 01 de agost del 2024
Edició 2198

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 01 de agost del 2024

El capitalisme salvatge que apliquen les empreses que viuen del negocia del tramvia segueix xuclant les administracions públiques

La segona fase de connexió del tramvia per la Diagonal costarà més de 200 MEUR i comportarà uns 3 anys i mig d'obres

|

- Publicitat -

Malgrat l’escàndol denunciat per la sindicatura de comptes, les administracions segueixen abocant diners públics
La segona fase de connexió del tramvia per la Diagonal, la que completarà la unió del Trambaix i el Trambesòs, costarà més de 200 milions d’euros i comportarà 40 mesos d’obres, és a dir, uns 3 anys i mig, fins a finals del 2028. És la previsió que fa l’Ajuntament de Barcelona, que assumiria més de la meitat de la inversió necessària. Segons ha explicat la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, el govern municipal ja té a punt el projecte de reurbanització de la segona fase, que costaria 55 milions d’euros i afecta el tram entre passeig Sant Joan i Francesc Macià. Bonet ha afirmat que la voluntat del govern municipal és aprovar inicialment el projecte abans que acabi l’any per licitar-lo i començar les obres l’estiu del 2025.

Publicitat

A més d’aquests 55 milions d’euros del projecte de reurbanització, també cal tenir en compte els 60 milions d’euros que suposarà el desdoblament del col·lector d’aigües de la Diagonal entre el carrer Girona i la plaça Francesc Macià, l’altre projecte que està ultimant l’Ajuntament. A tot això cal sumar-hi la inversió per fer la infraestructura tramviària, que seria d’uns 100 milions i ha de detallar l’ATM. Tot plegat, per tant, fa que la segona fase de connexió del tramvia requereixi un finançament d’uns 215 milions d’euros.

Bonet ha remarcat que la connexió del tramvia serà possible sempre que hi hagi pressupostos aprovats per al 2025 tant a l’Ajuntament de Barcelona com a la Generalitat que permetin el finançament de l’obra. “Sense pressupostos no serà possible la connexió del tramvia”, ha dit la tinenta, que ha afirmat que és important que els pròxims mesos serveixin per construir els “consensos” necessaris per aprovar els comptes.

“Esperem que els grups que tant han reclamat la connexió siguin coherents, per tant, entenem que BComú, que ha posat l’acord en la investidura, sigui coherent també a l’Ajuntament i voti a favor del pressupost del 2025”, ha subratllat.

Paral·lelament, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) haurà de tramitar el projecte de la infraestructura i les instal·lacions del tramvia, que inclourà tres parades noves a Diagonal/Cinc d’Oros, Balmes i Casanova.

Bonet ha assenyalat que la unió del tramvia és “un projecte ambiciós que implicarà una gran transformació de la Diagonal” i ha recordat que segons l’últim baròmetre municipal un 68% dels veïns i veïnes volen la connexió del tramvia. “Els barcelonins volen aquesta connexió, i aquest govern municipal està compromès a dur-la a terme”, ha reblat.

Projecte de reurbanització

El projecte de reurbanització constarà de tres trams d’actuació diferenciats. Un és el que comprendrà la Diagonal des de passeig de Sant Joan fins a passeig de Gràcia, on la intenció és “donar continuïtat” al que ja s’ha fet en el tram d’actuació de Glòries fins a Verdaguer. Es renovarà “tota l’avinguda”, de façana a façana, per crear unes voreres laterals de 7,5 metres, molt superiors a les actuals de 2 metres. El trànsit privat es redueix a dos carrils per sentit i se situa als laterals, a banda i banda de la Diagonal per no interferir ni amb el tramvia ni amb el carril bici, que estaran situats al tros central de la calçada.

El següent tram, que va de passeig de Gràcia a Francesc Macià, tindrà la mateixa fisonomia que l’anterior, però només caldrà actuar en el tronc central. Així, l’espai pel vehicle privat també quedarà reduït a només dos carrils per sentit de la marxa als respectius laterals, i la calçada central l’ocuparà el tramvia i les bicicletes.

Finalment, el darrer tram, i el que presenta més diferències, és el que comprèn de Francesc Macià a Avinguda Sarrià. Les vies del tramvia s’instal·laran al voltant de l’espai central de la plaça, pel cantó mar, per tal de “facilitar” la mobilitat. Complementant aquesta actuació, a l’altura del carrer Fra Luis de Granada, es preveu que s’habiliti un pas de vehicles que redirigirà el trànsit de cotxes i motos de la calçada central al lateral. Això implica que aquest sentit de la marxa perdrà un carril respecte a la distribució actual. Això només s’aplicarà en els carrils en sentit Besòs, ja que l’Ajuntament vol evitar que el vehicle privat hagi de “creuar”, en tots els casos, les vies del tramvia un cop arribi a Francesc Macià. D’aquesta manera, el vehicle privat circularà pel lateral, i la part central es destinarà als autobusos.

La modificació viària en sentit Besòs té implicacions en la distribució de la Diagonal fins a Avinguda Sarrià. En sentit Besòs, els cotxes circularan únicament pels tres carrils del lateral, mentre que els autobusos ho podran fer per la calçada central. En sentit Llobregat, el vehicle privat tindrà habilitats els tres carrils del lateral, més dos addicionals a la calçada central, als que s’han d’afegir els dos pels autobusos. El tramvia se situarà entre la calçada lateral i central de la vorera mar, perquè aquelles persones que arribin a Barcelona en autobús puguin “canviar” el seu transport i entrar a la ciutat amb el tramvia.

Segons Bonet, les remodelacions suposaran que la Diagonal es converteixi en “un dels grans eixos verds” de la ciutat. El pla contempla un incrementant de 16.000 m² d’espai pels vianants, i una ampliació de les àrees verdes i els carrils bici de 18.900 m² i 1.800 m² respectivament.

Publicitat

Opinió

Subscriu-te al canal de WhatsApp

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut