La consellera d’Educació, Anna Simó, ha demanat al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu (CSASE) que mantingui l’avaluació oral de català que es va iniciar el curs passat. El departament havia decidit ajornar-la aquest curs després de consultar-ho amb la Junta de Direccions per la sobrecàrrega de treball pels centres que suposa la implantació de les altres noves proves diagnòstiques fixades per llei, però finalment ha decidit que es mantinguin, però amb una mostra ampliada de 130 centres educatius de primària i secundària. D’aqueta forma es farà compatible la monitorització de l’estat de la llengua catalana als centres i la descàrrega de tasques d’avaluació als centres educatius.
Simó s’ha compromès a fer una revisió immediata dels criteris d’avaluació del sistema educatiu que s’havien fixat a inici de curs. Fonts del departament han destacat que aquest serà el curs amb una avaluació més extensa de la llengua catalana, que serà avaluada en les tradicionals proves de competències bàsiques a 6è de primària i 4rt d’ESO, a les proves orals de forma mostral en els mateixos cursos, i per primera vegada a les proves diagnòstiques de 4rt de primària i 2on d’ESO, on s’avaluen també la comprensió oral i la comprensió escrita en català i aranès.
La consellera Simó s’ha compromès a millorar el mètode d’avaluació en les proves del 2025 perquè les proves orals puguin ser més compatibles amb l’avaluació de les competències bàsiques i les noves proves diagnòstiques.