La Comissió Europea ha proposat crear un nou impost al combustible dels avions, el querosè. Forma part del paquet de mesures presentades aquest dimecres per Brussel·les per reduir un 55% les emissions el 2030 i posa en el punt de mira el sector aeri, que abans de la pandèmia era un dels que més havia augmentat les seves emissions contaminants. La taxa al querosè s’hauria d’anar incrementant progressivament en els pròxims 10 anys, defensa l’executiu europeu. També vol acabar l’exempció fiscal que gaudeix el carburant que utilitzen els vaixells de mercaderies.
El sistema impositiu per l’energia de la UE “afavoreix l’ús dels combustibles fòssils a la pràctica” i és “poc efectiu” perquè els productors contaminants poden aprofitar escletxes a l’actual directiva europea que ho regula, admeten fonts comunitàries. Per això, la CE vol revisar la norma per desincentivar la producció i el consum d’aquests carburants. Ara bé, necessitarà el suport unànime dels 27 estats membre de la UE, així que les negociacions dels pròxims mesos s’esperen complicades.
En especial, aquesta revisió va dirigida al sector marítim i al de l’aviació. Avions i vaixells comercials depenen pràcticament de forma exclusiva dels combustibles fòssils. Per exemple, només un 0,05% dels carburants que utilitza l’aviació són sostenibles, segons dades de la CE. Per això, Brussel·les aposta per crear nous impostos energètics en aquests sectors i establir una regulació que incentivi l’ús de fonts d’energia menys contaminants.
Aviació
El querosè que utilitzen els avions és un dels pocs combustibles contaminants que fins ara estaven exempts d’impostos a la UE. L’executiu europeu demana una taxa mínima al carburant dels avions comercials que operin dins el bloc europeu. S’aplicarà de forma progressiva durant 10 anys amb l’objectiu que l’impost acabi sent equivalent al que es paga per la gasolina. La CE preveu obligar les aerolínies a omplir el dipòsit als aeroports de la UE abans de volar per evitar que ho facin fora del bloc i així s’estalviïn l’impost al querosè.
Brussel·les també pretén eliminar gradualment els crèdits gratuïts de carboni que té l’aviació a través del seu sistema de comerç d’emissions (ETS). Tot plegat posa més pressió a l’aviació per reduir les seves emissions, la qual cosa ha generat resistència de la indústria aèria, que encara s’està recuperant de la crisi per la pandèmia.
L’aviació genera el 13,9% de les emissions dels transports, situant-se només per darrere del que contaminen els vehicles per carretera, segons dades de l’Agència Europea del Medi Ambient (EEA). A més, just abans de la pandèmia era un dels sectors que continuava amb una tendència a l’alça en les seves emissions, que en els darrers 30 anys s’han incrementat més d’un 120%.
Sector marítim
Els vaixells de mercaderies i altres grans bucs també hauran de pagar impostos pels combustibles contaminants que utilitzen. El sector marítim és el tercer major contaminant en l’àmbit dels transports, ja que és responsable d’un 13,4% de les seves emissions segons l’EEA.
A diferència del sector aeri, el comerç marítim actualment no forma part del règim de comerç d’emissions (ETS), que a la pràctica obliga les companyies a pagar si superen certs límits de contaminació. Ara, la CE vol que se l’inclogui al sistema d’ETS al llarg dels pròxims 5 anys. Això afectarà tota l’Àrea Econòmica Europea i un 50% del tràfic amb la resta del món, segons la proposta de la CE. “Tots els vaixells en ports de la UE quedaran coberts, independentment de la seva bandera”, aclareixen fonts comunitàries.
Altres canvis
La CE proposa alguns canvis més en la revisió de la directiva sobre Fiscalitat Energètica. Per exemple, considera que cal fiscalitzar en funció del contingut energètic dels carburants, i no del seu volum. També vol acabar amb les excepcions de la directiva que permeten a la pràctica als estats rebaixar impostos a determinats sectors.