El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, ha assegurat que estudiarà aplicar un sistema de subvencions “plurianuals” per a les escoles catalanes a l’exterior. En un viatge oficial al Regne Unit, Duch ha visitat aquest dissabte l’Escola Catalana de Londres, on alumnes d’entre dos i catorze anys fan classes de català. Després de reunir-se amb els pares, el conseller ha constatat que l’ajuda econòmica és una de les principals inquietuds de les famílies. “Ja hi ha més de 100 alumnes, però probablement en podrien tenir més si aconseguim una consolidació més gran d’aquesta escola” ha afirmat en declaracions a l’ACN.
Pionera en l’ensenyament del català a l’estranger per a alumnes de primària i secundària, l’Escola Catalana de Londres ofereix classes de dues hores i mitja els dissabtes a la tarda. L’escola acaba d’estrenar nova ubicació a la Charles Dickens School, al barri de Borough, al centre de la ciutat.
La iniciativa va començar fa nou anys amb una vintena d’alumnes i ara ja en té un centenar. Hi ha altres projectes similars a Berlín o Zúric.
Les peticions de les famílies
En la trobada aquest dissabte al centre, els pares han explicat al conseller que portar-hi els fills suposa un “esforç econòmic important” i que “moltes famílies no s’ho poden permetre”. L’Escola Catalana de Londres rep suport econòmic del govern, però els pares paguen una matrícula d’unes 1.800 lliures.
També han reclamat a Duch una “forma estructurada” de convalidació a Catalunya d’aquests cursos fets a l’estranger, així com suport per tenir mestres, ja que amb el Brexit n’han marxat molts. A més, algunes mares han assenyalat que l’augment d’alumnes ha comportat una demanda més gran de mestres per assumir les classes.
Suport econòmic
D’entrada, el conseller ha assegurat que tenia molt interès a conèixer el projecte i ha reconegut el seu “llarg recorregut”. “És un exemple molt interessant de com una comunitat catalana interessada en què els seus fills no perdin el contacte amb la llengua, amb la cultura i, per tant, amb el país, es mobilitzen i posen en marxa no uns cursos de català, sinó una veritable escola per aprendre català”.
El conseller s’ha interessat per la preocupació pel cost econòmic que suposen els cursos de català, especialment pel fet que hi hagi, segons diuen, “moltes” famílies que voldrien portar-hi els seus fills, però no s’ho poden permetre. Duch creu que això es pot aconseguir “consolidant” el centre i creant un suport més estructurat.
“La situació amb la qual jo m’he trobat és que moltes vegades les entitats tenen la inquietud de no saber si aconseguiran que la subvenció que han tingut aquest any la puguin tenir també. I això fa que a vegades passen més temps intentant imaginar com sobreviure a una situació de no subvenció que a poder programar la feina més enllà d’un any” ha destacat.
Ara que el departament està valorant passar a un sistema de subvenció “plurianual” en l’àmbit de cooperació i ajuda al desenvolupament, Duch creu que es podria intentar aplicar també a projectes com el de l’escola catalana a l’exterior per “evitar que hagin de passar pel tràngol de no saber cada any si tindran o no la subvenció” del govern.
Currículum i convalidació
Alguns pares també han demanat que els cursos tinguin una “forma estructurada de convalidació” per fer-los més “eficients”.
L’estiu del 2023 l’anterior consellera d’Acció Exterior, Meritxell Serret, va anunciar que el govern d’ERC crearia un currículum formatiu reconegut pel Departament d’Educació per tal que “al final de l’etapa educativa, els estudiants puguin tenir una certificació com el C1, que equipari el coneixement i l’aprenentatge dels joves del sistema educatiu de Catalunya”.
Tanmateix, això no s’ha implementat, es queixen les famílies de l’Escola Catalana de Londres.
Des del govern català que ara lidera el PSC diuen que de moment ho estan estudiant, però no concreten si s’acabarà duent a terme. En la trobada amb els pares, Duch ha defensat que s’ha d’ajustar el currículum “a les necessitats i velocitats d’aprenentatge” dels alumnes residents a l’estranger. Amb tot, ha assegurat que abordarà les peticions de les famílies amb els altres dos departaments implicats, el d’Educació i el de Cultura i Política Lingüística.