El Servei Català de Trànsit (SCT) ha informat que aquest mes de novembre han perdut la vida 12 persones en 8 accidents a la xarxa viària interurbana de Catalunya, el que suposa dues víctimes mortals més que l’any passat i que el 2019. En el que va d’any, fins al 30 de novembre, han mort 126 persones en 114 accidents mortals a les carreteres catalanes. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 140 persones en 127 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 10% de les víctimes mortals. Si es compara amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 167 persones en 154 sinistres, la reducció és del 24,6%.
Tanmateix, en aquests primers nou mesos del 2024 s’han registrat 733 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 7,3% més que el 2023.
Aquest mes de novembre, pel que fa als col·lectius vulnerables, s’han registrat tres víctimes mortals motoristes i dues persones atropellades a l’AP-7. Concretament, en el que va d’any, gairebé la meitat de les víctimes mortals -el 47,6%- pertanyen als denominats col·lectius vulnerables. Enguany han mort 47 motoristes (quatre menys que l’any passat), 6 vianants (7 menys que el 2023), 6 ciclistes (dos més que l’any passat) i 1 usuari d’VMP. La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes continua sent prop d’una tercera part, en concret, gairebé un 37% del morts en carretera han estat motoristes i se situa en valors pròxims als d’ocupants de turismes (amb 50 morts), segons dades de Trànsit.
Per tipologia de vehicle, destaca que es manté un augment en la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 30 de novembre, han mort 10 persones que viatjaven en furgoneta.
Pel que fa al tipus de sinistre, dels 114 accidents mortals, 41 han estat accidents amb un sol vehicle implicat i la resta s’hi ha vist implicat més d’un vehicle. D’aquests, 28 han sigut xocs frontals però també hi ha hagut 16 xocs laterals i 15 encalçaments.
Sinistralitat mortal principalment masculina, al cap de setmana i a la tarda
Les dades de Trànsit apunten que aquest 2024 8 de cada 10 víctimes mortals a les carreteres catalanes han estat homes i el 92% dels conductors mort han estat homes. Quant a les 18 dones mortes, 8 eren conductores i 10 passatgeres.
També entre els ferits greus hi ha majoritàriament homes: dels 733 ferits greus d’enguany hi ha hagut 559 homes (+11,1% respecte del 2023) i 174 dones (-3,3% respecte del 2023).
La franja d’edat que acumula més morts enguany és la de 55 a 64 anys, amb 28 víctimes i un increment de la sinistralitat de gairebé el 4% respecte l’any passat, però també destaca que els morts entre 65 i 74 han augmentat de 9 a 16. Per contra, les franges de mitjana edat, entre 35 i 44 i entre 45 i 54, registren totes dues reduccions, amb 10 i 8 morts menys que l’any anterior.
Els caps de setmana i festius, amb 55 víctimes, continuen acumulant quasi la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.
Reducció de la sinistralitat a l’AP-7
Enguany, la carretera amb major sinistralitat és la C-37, amb 7 víctimes mortals (3 en un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, amb 6 morts cadascuna, hi ha l’Eix Transversal (C-25), l’N-II i l’AP-7. D’aquesta darrera via destaca, però, que s’hi manté una reducció de víctimes mortals, amb 7 menys que l’any passat i 9 menys que en el mateix període del 2019 (abans de la gratuïtat).
Quant a les vies amb major sinistralitat a continuació se situa l’A-2, amb 5 víctimes mortals, i després la C-32, la C-12 i l’N-340 que, fins al 30 de novembre, han registrat 4 morts.