Dagoll Dagom ha tornat aquest diumenge al Poliorama de Barcelona amb una funció especial per fomentar l’aprenentatge del català. La companyia s’ha aliat amb Plataforma per la Llengua i la CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana) per destinar part de l’aforament a estudiants de català. Prop de 200 alumnes de cursos i grups de conversa per a nouvinguts gaudeixen aquest diumenge i demà dilluns de l’experiència del teatre musical com a una eina més d’aprenentatge. “Entre tots hem de normativitzar que la gent pugui anar a veure i gaudir del teatre en català encara que no siguin catalanoparlants”, sosté la fundadora i directora de Dagoll Dagom, Anna Rosa Cisquella. La companyia farà estada a Barcelona fins el 28 de gener.
Cisquella ressalta el compromís que Dagoll Dagom sempre ha tingut amb el català, “per a què mai perdi presència”. “Hem fet musicals de molts formats per a què la llengua catalana formi part de la vida teatral del nostre país, i aquest cop hem volgut anar més enllà i cedir entrades a gent que sabem que està fent un esforç per aprendre aquesta llengua”, relata.
La directora de Dagoll Dagom considera que la integració dels no catalanoparlants “no es pot limitar només a fer cursos, sinó que són són alumnes que tenen dret a gaudir de coses lúdiques per seguir aprenent”. Ressalta que l’objectiu del sector ha de ser que “puguin anar a veure teatre musical, l’entenguin i el gaudeixin”.
Al mateix temps, Cisquella apunta que fomentar l’aprenentatge de la llengua a través del teatre musical és una manera de “preservar” les produccions catalanes en un context “invasió” de les grans produccions internacionals, que sempre arriben a Barcelona en castellà. “Sembla que ens estiguem empetitint, quan el que hem de fer és resistir aquest embat”, afegeix.
Des de Plataforma per la Llengua i la CAL han rebut les entrades que els ha donat Dagoll Dagom com un “regal de Nadal”. Un dels coordinadors i mestres de Plataforma per la Llengua, Eduard Carrillo, celebra que l’assistència a ‘L’alegria que passa’ permet als alumnes dels grups de conversa sortir de la quotidianitat de les temàtiques habituals, relacionades amb la família i l’entorn més immediat.
“Gràcies al dia d’avui poden sortir a una dimensió més gran que els pot endinsar a la cultura i la societat catalana”, afirma, alhora que destaca que l’obra de Santiago Rusiñol els ha permès treballar, de retruc, la importància del teatre clàssic català.
Des de la CAL, el coordinador del projecte Xerrem Junts, Saoka Kingolo, creu que el musical és un “caramel” per als alumnes de català, que potser “s’avorririen” en una funció basada només en diàlegs. Kingolo assegura que l’ocasió que els brinda Dagoll Dagom permet ajudar a “l’encaix” dels no catalanoparlants i sosté que ‘L’alegria que passa’ és l’obra perfecta “perquè està estructurada de forma molt pedagogica”.
Retorn de Dagoll Dagom a Barcelona
Dagoll Dagom ha tornat a Barcelona després de fer girar ‘L’alegria que passa’ per 17 escenaris de Catalunya, València i Mallorca, i d’haver recollit nombrosos guardons. I és que la producció ha estat reconeguda amb tres premis Teatre Barcelona -millor adaptació, musical i interpretació musical per a Àngels Gonyalons- i amb sis premis TeatreMusical.cat -millor musical de gran format, intèrpret femení protagonista, intèrpret femení de repartiment, coreografia, direcció escènica i llibret. El muntatge també va sumar fins a sis nominacions als Premis Butaca.
‘L’alegria que passa’ encamina ara la recta final amb una estada de set setmanes al Poliorama de la Rambla. De cara al febrer, Dagoll Dagom té previst actuar a Sabadell i Sant Cugat abans de centrar-se en l’estrena de la darrera reposició de ‘Mar i Cel’. Amb aquesta obra, la companyia commemorarà el seu 50è aniversari i dirà adeu als escenaris, posant punt i final a una trajectòria de 34 espectacles i més de 8.000 funcions.