L’Agència Catalana del Consum (ACC) desplegarà un pla per potenciar la mediació amb una trentena de sessions informatives arreu de Catalunya i més formació per als professionals dels serveis públics, a través de la 2a Jornada de Mediació de Consum que se celebrarà el 7 de febrer a la seu de l’Escola del Consum. L’ACC vol posar en valor la mediació com una de les eines més adequades per a la resolució extrajudicial dels conflictes de consum. De fet, la mediació va resoldre prop del 50% de les reclamacions gestionades el 2023 per l’ACC (fins a 7.699 casos dels prop de 15.500). La majoria dels casos resolts van correspondre a empreses de subministraments de llum, aigua i gas (31,55% respecte del total de reclamacions resoltes per mediació).
Van seguir les reclamacions del sector de la telefonia i internet (13,68%) i els transports (10,14%). D’altra banda, durant el 2025 l’Agència Catalana del Consum renovarà els convenis de col·laboració ja existents amb diverses organitzacions empresarials i fomentarà la creació de nous protocols per establir línies de col·laboració i cooperació amb l’objectiu de potenciar els mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes entre empreses i gremis. La generalització de la mediació com a mecanisme per a la resolució de conflictes és un objectiu de l’ACC, per tal de garantir als consumidors vies que els permetin l’exercici dels seus drets davant de qualsevol discrepància en la compra o la contractació de productes i serveis, i molt especialment en les relacions de consum en els serveis bàsics.
La mediació és un procediment voluntari, gratuït, senzill i àgil que reflecteix el propòsit que el diàleg de bona fe, i la recerca de solucions acceptables per a les dues parts en conflicte, substitueixi la confrontació i el recurs a la via judicial.