La gala dels Feroz ha tingut un implacable accent català. ‘Casa en flames‘, la celebrada cinta de Dani de la Orden, s’ha imposat com a millor comèdia, a més de rebre el guardó a millor protagonista femenina per Emma Vilarasau i guió per Eduard Sola. ‘Salve Maria’, el thriller sobre la maternitat dirigit per Mar Coll, s’ha imposat com a millor pel·lícula dramàtica. En sèries, el protagonisme l’ha tingut ‘Querer’, d’Alauda Ruiz de Azúa, amb el guardó a millor drama; mentre que ‘Celeste’, dirigida per Elena Trapé i Diego San José, ha guanyat a millor comèdia. Els actors catalans han arrasat en les categories interpretatives i, com Vilarasau, tornen a casa amb premi Eduard Fernández, Oriol Pla, Nora Navas, Clara Segura i Pol López.
L’Associació d’Informadors Cinematogràfics d’Espanya ha certificat aquest dissabte a Pontevedra el bon estat de salut del cinema català. Si la setmana passada als Gaudí ‘El 47’ va erigir-se en la gran guanyadora de la nit, ara ha estat el torn de ‘Casa en flames’, la cinta que partia com a favorita en nominacions.
La pel·lícula de Dani de la Orden s’ha emportat el Feroz a la millor pel·lícula de comèdia, a més de l’estatueta a millor protagonista i millor guió. Eduard Sola -que ha pujat fins a quatre vegades a l’escenari durant la nit- ha agraït el guardó rememorant la seva infància i ha fet una crida a treballar l’empatia, de la qual les societats actuals van “escasses”: “posem-nos al lloc de l’altre, cuidem-nos tant en el que és tangible com a les xarxes socials”. “En un moment en què l’empatia brilla per la seva absència, molt de cine, sèries, contes, teatre i cultura a mansalva, l’únic que ens salvarà de la barbàrie”, ha assegurat referint-se a les crítiques que va rebre pel seu discurs a la gala de l’Acadèmia del Cinema Català.
Qui també ha parlat clar en el discurs d’agraïment ha estat Emma Vilarasau que, com als Gaudí, ha lloat De la Orden per haver-li ofert el paper d’una mare “patètica, polièdrica i tan terriblement humana” i donar, així, visibilitat a les dones de més de 60 anys. “Amb decisions com aquestes l’audiovisual haurà de deixar de censurar la maduresa de les dones, que tenen molt a explicar i són sàvies”, ha insistit. L’actriu ha criticat el jutge Carretero per la seva actuació durant el judici contra Íñigo Errejón. “En la nostra professió, quan algú fa una actuació penosa se’l critica i un s’ho menja i calla, perquè així és la llibertat d’expressió”, ha etzibat.
Eduard Fernández també ha pujat a l’escenari per ser distingit amb el Feroz a millor protagonista masculí, però no pel film ‘El 47’, com en el cas dels Gaudí, sinó pel seu camaleònic paper a ‘Marco’. El film de Marcel Barrena, però, sí que repetit el guió amb el premi a millor actriu de repartiment, que ha anat a parar a les mans de Clara Segura. L’actriu no ha pogut assistir a la gala, però el director de la cinta, s’ha encarregat de llegir el seu discurs, centrat a fer una crida a la tolerància: “la història del film és la de molta gent d’aquest país. I es repeteix sempre i ara més que mai, en què torna la por al diferent que arriba d’altra terra. Tots hem estat estrangers en algun moment”.
El Feroz a millor direcció ha estat per Pedro Almodóvar pel seu primer llargmetratge en anglès, ‘La habitación de al lado’, que també ha sumat l’estatueta a millor música per Alberto Iglesias. El cineasta manxec -que ha dedicat el premi a les protagonistes del film, Tilda Swinton i Julianne Moore- ha recollit el guant d’Emma Vilarasau i ha convidat tothom a “criticar” el jutge Carretero.
Una de les grans sorpreses de la nit ha estat per ‘Salve Maria’, un film que segons la productora Maria Zamora parla de les “contradiccions d’allò que no volem mirar”. La pel·lícula de Mar Coll ha marxat de Pontevedra amb el Feroz a millor pel·lícula dramàtica, a més del de millor cartell. Per la seva banda, ‘Polvo serán’, de Carlos Marquès-Marcet, s’ha emportat el premi Arrebato a millor ficció i l’estatueta a millor tràiler.
L’actor Pol López ha guanyat l’estatueta a millor actor de repartiment d’una sèrie per ‘Nos vemos en otra vida’, mentre que el d’un llargmetratge ha estat per Óscar de la Fuente per la cinta ‘La casa’. El Feroz a l’Arrebato de no-ficció ha estat per Anna Corunella per ‘A human hivernation’.
‘Querer’, ‘Celeste’ i ‘Yo, adicto’ brillen com a sèries de l’any
Que seria una gran nit per al sector audiovisual català ha estat notori des del primer dels premis que s’han entregat. Nora Navas ha estat distingida amb el Feroz a millor actriu de repartiment per la seva interpretació d’una terapeuta d’addiccions a ‘Yo, adicto’. “La societat és addicte, abracem el ‘no ho sé, estic perdut i tinc por’, aproximem-nos a la vulnerabilitat i així no tindríem tanta por i no ens haurem de narcotitzar”, ha reclamat Navas. La sèrie sobre la història real sobre les addiccions del periodista Javier Giner també ha vist reconeguda l’actuació del seu protagonista, Oriol Pla, que no ha pogut recollir el seu primer Feroz perquè tenia una funció a Madrid.
‘Querer’, l’estrena en l’univers de la sèrie d’Alauda Ruiz de Azúa ha guanyat un dels grans premis de la nit, el de millor proposta dramàtica, millor actriu protagonista per Nagore Aramburu i millor guió, que també signava Eduard Sola. De Azúa ha criticat la falta de legitimitat que tenen les dones a l’hora de denunciar la violència sexual.
Els premis Feroz han tingut lloc aquest any a Pontevedra, una ciutat que els tornarà a acollir en l’edició que ve. La gala, de poc més de dues hores de durada, l’ha presentat l’intèrpret La Dani.