El Parlament Europeu ha donat aquest dimarts llum verda a prohibir la venda de vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035. Amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions, el ple ha aprovat l’acord al qual s’havia arribat amb el Consell perquè a partir del 2035 només es puguin vendre vehicles de zero emissions.
La mesura forma part del paquet de la Unió Europea per reduir en un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2030. Abans del 2035, la legislació, que encara ha de ser ratificada pel Consell, estableix dos objectius intermedis: reduir en un 55% en el cas de cotxes i en el 50% en el de furgonetes les emissions de CO2 el 2030.
La legislació preveu que els fabricants amb una producció reduïda –entre 1.000 i 10.000 automòbils nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves l’any- puguin beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els que declarin menys de 1.000 vehicles nous l’any seguiran estant exempts.
La Comissió Europea també haurà de presentar com a molt tard el 2025 una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO2 durant tot el cicle de vida dels cotxes i les furgonetes venudes a la Unió Europea. Brussel·les també publicarà cada dos anys a partir del 2025 un informe per avaluar els avenços per assolir que tots els vehicles que es venguin el 2035 sigui de zero emissions.
La mesura ha tirat endavant amb el suport de la majoria dels eurodiputats del grup dels socialdemòcrates europeus, dels liberals, dels Verds i l’Esquerra. La majoria dels eurodiputats del Partit Popular Europeu han votat en contra de la iniciativa, així com la majoria de membres de l’extrema dreta a l’Eurocambra.
Després de la votació, l’eurodiputat dels comuns Ernest Urtasun ha celebrat que la Unió Europea sigui líder en electromobilitat. “La fi del motor de combustió intern és un clar missatge a favor del transport més net, la neutralitat climàtica i una major competitivitat”, ha dit Urtasun.
Al seu torn, la responsable sobre aquesta legislació del grup dels socialdemòcrates, Sara Cerdas, ha reivindicat que es tracta d’un “pas decisiu per girar full dels cotxes contaminants a la Unió Europea”. Finalment, l’eurodiputada de Ciutadans Susana Solís ha demanat que la transició al cotxe elèctric sigui assequible per als consumidors. “Cal ajudar els consumidors i la indústria”, ha remarcat.
Check out some of the topics Parliament will deal with the coming week ↓
— European Parliament (@Europarl_EN) February 12, 2023