La Comissió Europea ha acabat la paciència amb Espanya i ha anunciat que porta l’estat davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea per incomplir les normes ferroviàries comunitàries.
En un comunicat, Brussel·les apunta que el marc regulador de l’Estat “infringeix” diverses disposicions de la directiva ferroviària europea. Les crítiques no són poques. L’executiu comunitari apunta que l’operador únic de les infraestructures, Adif, segueix sense tenir autonomia suficient per determinar els cànons per l’ús de les infraestructures.
Per acabar-ho d’adobar, indica que la independència del consell d’administració d’Adif i de Renfe “no està garantida”, ja que és nomenat pel govern espanyol i aquest pot “exercir una influència decisiva” en els acords, inclosos els que afecten els preus dels bitllets.
Pel que fa als cànons, Brussel·les assenyala que hi ha una nova legislació espanyola per complir els requisits de la directiva europea, però remarca que no està operativa perquè estableix un període transitori i no hi ha cap termini per aplicar el nou sistema. Això fa, indica l’executiu comunitari, que els cànons per l’ús de les infraestructures “es considerin imposats de facto” en els pressupostos del 2024 i 2025.
El cas va començar l’any 2018, quan l’executiu comunitari va obrir un procés d’infracció contra l’Estat per no transposar completament la directiva ferroviària. Les autoritats espanyoles van respondre gairebé un any després tot indicant que la nova legislació resolia algunes d’aquestes objeccions, alhora que admetien que calien més accions per complir completament les normes comunitàries. Ara bé, Brussel·les ha considerat que Espanya segueix sense aplicar completament la directiva i, per això, ha decidit portar el cas a la justícia europea.