L’anònim artista Bansky va destruir aquest dissabte una de les seves obres en acabar la subhasta on participava. L’obra Girl with Balloon es va vendre per £1.042.000, moment en què un dispositiu propi dels films Saw (instal·lat al marc) va triturar el dibuix.
Els tabloides i rotatius, nacionals i estrangers, han recollit la notícia com el gran fet de l’art d’aquests mesos. Així i tot, tal com explica El País, tot apunta que va ser una performance prèviament i muntada amb Sotheby’s, tal com afirma el museòleg Santos M. Mateos. La lògica mana que si una obra ha de ser venuda, l’entitat encarregada de fer la transacció la inspeccionarà prèviament, per com és el cas, que no contingui cap dispositiu autodestructiu.
Es evidente que los implicados, entre ellos @Sothebys, lo sabían. Yo diría que es difícil que un marco-trituradora pase desapercibido durante un peritaje.
Aunque sea así, me encanta el nuevo regalo del gamberro #Banksy.
Vídeo vía @resblapic.twitter.com/H16pQdnnZI
— Santos M. Mateos (@SantosMMateos) 6 d’octubre de 2018
L’artista, del qual es desconeix la identitat, ha anat jugant des de fa temps amb la qüestió de la mercantilització de l’art. L’octubre del 2013 va passar una setmana a New York, just abans de la temporada de subhastes. En aquella ocasió va muntar una paradeta on venia els seus dibuixos a 60 dollars. L’experiència va ser gravada, així es pot veure com només aconsegueix vendre quadres a tres clients, els quals regategen el preu sense sospitar que l’obra que compren valgui centenars de milers de dollars.
La denúncia de l’artista al mercat de l’art, però, s’acaba de convertir en un lucratiu negoci, ja que segons ha avançat El Mundo, diferents col·leccionistes han fet ofertes a Sotheby’s per els trossets del dibuix que va ser destruït. La casa de subhastes ha assegurat que les ofertes per l’obra destruïda doblen les fetes per l’obra sencera. Hem de recordar que l’artista de Bristol és un dels més cotitzats del món, concretament va ser el segon artista amb més lots comprats en subhastes; en concret va vendre 478 lots valorats en 9.898.703 dollars.
La bombolla de les cases de subhastes
El 2009 el crític d’art Ben Lewis va denunciar amb un documental les males praxis de les cases de subhastes com Sotheby’s, responsables en molts casos d’inflar preus, fer préstecs als mateixos compradors per pujar les obres de preu, o l’alteració del mercat amb les peces de Warhol. El documental descriu com el preu dels dibuixos del geni del pop art s’altera en funció dels interessos del seu propietari. D’aquesta manera Lewis descriu com el valor de l’art contemporani va augmentar un 55% respecte al valor dels grans mestres, que només ho va fer amb un 7% en els anys anteriors a la crisi de 2008.
El cant de signe d’aquesta situació va ser la subhasta organitzada per Damien Hirst el 2008 on ell mateix va aconseguir facturar més de 100 milions d’euros.
Una operació que tot i l’èxit aparent, es va basar en maniobres com la que explica El País: “For the love of God (Por el amor de Dios), que Hirst vendió por 63 millones de euros en 2007, comprada finalmente en una operación de salvamento triplicando su precio de salida, por un consorcio del que Joplin y el propio Hirst formaban parte”.