Mentre l’ús social del català cau en picat a Barcelona, lamentablement, continuen succeint discriminacions lingüístiques contra la llengua catalana i els seus parlants. L’entitat de defensa de la llengua Plataforma per la Llengua ha revelat un nou cas de discriminació lingüística ocorregut en una floristeria de Barcelona, en el qual els responsables del comerç han negat l’atenció i un full de reclamacions a una clienta pel fet que era catalanoparlant i es negava al fet que li imposessin el castellà.
La situació de discriminació lingüística, que ha quedat provada amb àudios aportats per la víctima a la Plataforma per la Llengua, va començar quan la clienta va dirigir-se en català a la treballadora d’una floristeria de Barcelona. La treballadora, però, va etzibar-li que no parlava el català i que havia de parlar-li en castellà si volia ser atesa, tot i que l’entitat de defensa de la llengua exposa que la treballadora feia ja cinc anys que vivia a Catalunya. La clienta en cap moment va exigir a la treballadora que li parlés en català, però sí que va insistir en fer valdre els seus drets lingüístics, els quals inclouen expressar-se en català.
La situació va anar-se tensant fins que va irrompre a la conversa l’encarregat de la floristeria, el qual, lluny de voler satisfer la clienta, va donar la raó a la treballadora i fins i tot va burlar-se dels drets lingüístics de la primera amb comentaris clarament xenòfobs. També va negar-li un full de reclamacions, al qual té dret com a consumidora.”Has d’entendre que, si no parla català, li pots parlar castellà” va dir-li l’encarregat , que tot seguit es burla de la clienta: “Ves al negoci aquest dels paquis i digues-li que et parli en català […]. Ves i digues-li: ‘escolta, parla’m català. O, si no parles català, dona’m el full de reclamació'”.
“Ella creu que jo li estic dient que parli català. Jo no li he demanat en cap moment que parli català. Li he dit que, en un país bilingüe, m’ha d’entendre en tots dos idiomes” va defensar-se la clienta. Així i tot, l’encarregat va continuar negant-li un full de reclamacions “perquè no estava fent una compra”.
El cas ja està en mans de la Plataforma per la Llengua, la qual subratlla que la floristeria, pel fet de no voler-li facilitar el full de reclamació, incompleix la normativa del Codi de consum. “En aquest cas concret, la clienta va veure vulnerats els seus drets lingüístics i, per tant, tenia tot el dret de notificar-ho als organismes competents, i l’establiment estava obligat a facilitar-li aquest tràmit” exposa l’entitat
La Plataforma per la Llengua també denuncia que la floristeria va incomplir la Llei de política lingüística, l’article 32 de la qual deixa clar que les empreses tenen l’obligació d’assegurar que el dret d’adreçar-se en català sigui respectat. Així mateix, l’establiment també va vulnerar el dret de la consumidora a ser atesa en català, estipulat en l’article 128-1 de la Llei 22/2010, el qual indica que les persones consumidores “tenen dret, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin”. Aquest dret, tal com recorda la Plataforma, comporta una obligació individual per als treballadors de cara al públic, definida a l’article 8.3 de la llei 18/2017, de Comerç, serveis i fires, que diu que “han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya”.
“- Eres tú quien no quiere hablar [castellano]!”
❗ Treballadors d’una floristeria de Barcelona es neguen a atendre una clienta perquè parla en català
❌ L’establiment també li va negar el dret de poder omplir un full de reclamació
Més informació: https://t.co/L9bAVetztF pic.twitter.com/JfTqAg4PAe
— Plataforma per la Llengua Catalunya (@PLlCatalunya) September 4, 2024
Feu el fotut favor de dir quina és aquesta floristeria.