Greu discriminació lingüística. Una clienta de Jazztel ha denunciat que ha estat discriminada i insultada pels treballadors de la companyia durant una conversa en què defensava el seu dret a ser atesa en català.
Segons explica Plataforma per la Llengua, la clienta va rebre una trucada de la companyia de telefonia Jazztel, però la conversa no va poder avançar amb normalitat, ja que reiteradament se li va negar el dret a poder-se expressar en català. “¿Si ahora yo te hablo en castellano y tú lo entiendes, ¿por qué no me hablas en castellano?”, li va retreure el treballador.
La clienta, que va exposar els drets lingüístics que l’emparaven, en reiterades ocasions va demanar poder ser atesa en la seva llengua, però qui l’atenia la va ignorar mentre s’excusava. Un cop ja s’acomiadava del seu interlocutor, abans de penjar, la clienta va haver de sentir de fons com una altra treballadora li deia: “catalana de mierda”. La clienta el va poder gravar, tal com demostra l’àudio al qual ha tingut accés Plataforma per la Llengua.
No és el primer cop que Jazztel discrimina. L’entitat ha rebut, els darrers mesos, més de deu queixes pel maltractament que reben els catalanoparlants per part de l’empresa. Aquesta companyia depèn d’Orange, que acumula 14 queixes pel mateix motiu
Una discriminació que vulnera la llei
L’ONG del català recorda que les peticions d’aquesta clienta s’emmarquen en la legalitat vigent, ja que els consumidors tenen dret de ser atesos en català en les seves relacions de consum (com marca la Llei 22/2010, del Codi de Consum de Catalunya).
A més, les empreses també tenen una obligació més general d’assegurar que el dret d’adreçar-se en català sigui respectat. L’article 32 de la llei 1/1998, de Política Lingüística, diu el següent: “Les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen llur activitat a Catalunya han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors i consumidores quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya”.