Edició 2310

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 21 de novembre del 2024
Edició 2310

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 21 de novembre del 2024

Arxivada la causa contra el mecànic de Reus que es va negar a reparar el cotxe d’una policia espanyola

El jutjat considera que els fets no encaixen en un suposat delicte d’odi, tal com va apuntar el TSJC l’any passat

|

- Publicitat -

El jutjat d’instrucció número 3 de Reus ha arxivat la causa per delicte d’incitació a l’odi contra Jordi Perelló, el mecànic de Reus que es va negar a reparar el cotxe d’una agent de la policia espanyola a final de gener del 2018. En l’auto, el jutge esmenta la resolució del TSJC del juny de l’any passat que concloïa que aquest tipus delictiu només protegeix els col·lectius vulnerables i no els cossos policials. En aquest cas concret, el magistrat justifica que, “amb independència de la intolerància i la hostilitat” del mecànic contra la policia, “no hi ha elements que permetin incloure les seves manifestacions en les característiques pròpies del delicte d’odi”. A més, subratlla que les expressions no han tingut cap repercussió pel que fa a la incitació, un element necessari d’aquest tipus delictiu.

Publicitat

Segons l’auto, quan l’agent va acudir al taller el 31 d’octubre del 2018, Perelló va dir-li que des de l’1 d’octubre no treballava amb la policia espanyola ni amb la Guàrdia Civil, perquè els considerava “uns opressors i els responsables del què està passant”. La resolució indica que el mecànic hauria dit a l’agent que es busqués un altre taller perquè ell no treballava amb “maltractadors”, que no l’atendria perquè era agent de la policia espanyola i perquè ell podia atendre els clients que volgués.

Poc després, la parella de l’agent, que és mosso d’esquadra, l’hauria amenaçat per telèfon i en persona, segons va relatar el mecànic. Finalment, dues patrulles de la policia catalana es van personar al taller. Posteriorment, els mossos el van citar perquè comparegués l’endemà a comissaria acusat d’un presumpte delicte d’incitació a l’odi, després que els afectats denunciessin els fets. El mecànic hi va acudir assistit per un advocat i es va acollir al seu dret de no declarar. Perelló va comparèixer com a investigat als jutjats el 7 de febrer del 2018, tot just la setmana següent, i només va respondre les preguntes del seu advocat.

En l’auto, el jutge assenyala que, des del dia dels fets, l’investigat va fer “un autèntic pelegrinatge per diferents mitjans de comunicació, en els quals va ratificar tot el què havia manifestat davant l’agent denunciant”. Referint-se a la resolució del TSJC, el magistrat insisteix que “qualsevol col·lectiu o grup social de persones no pot ser víctima del delicte de l’article 510 del Codi Penal que, per la seva pròpia definició típica, només pot referir-se a aquells que puguin considerar-se vulnerables i s’identifiquin com a tals per raó d’alguna condició personal o social”. En aquest cas, considera que el discurs d’odi o l’hostilitat contra agents de l’autoritat no es pot sancionar conforme a aquest delicte.

El jutge censura el comportament del mecànic

Segons el jutge, ha quedat acreditat que el mecànic havia fet reparacions a cotxes policials -fins i tot a vehicles oficials-, per la qual cosa creu que el seu comportament “manca de tota lògica empresarial”. “Deixar de prestar un servei en un establiment obert al públic sense causa justificada -com era el cas, diu- atempta contra els principis bàsics de la diligència mercantil”. A més, recorda que, segons la legislació vigent, un mecànic ha d’atendre qualsevol vehicle que arribi al seu taller. Perelló va dir que, com que el seu no era un taller “de marca”, podia escollir els seus clients.

Per tot plegat, el magistrat conclou que, tot i que Perelló pogués haver estat “un empresari molt poc diligent” amb les seves paraules contra l’agent, no ha comès un delicte d’odi. Les manifestacions que va fer l’home, afegeix, podrien haver encaixat en l’antic tipus ja despenalitzat de vexació injusta. A més, insisteix que el mecànic “no tenia ni una sola raó per dir a la víctima el que li va dir en l’àmbit d’una prestació de serveis”. Això, diu, s’haurà de corregir en seu administrativa si fos el cas, atès que considera que sí que va “retallar” els drets de l’agent com a consumidora.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut