La fira Loop de Barcelona és un complement al festival. El primer mostra els artistes nostrats i el segon ho fa en un context més internacional com explica el codirector del Loop 2018; Emilio Álvarez. La fira, que té lloc fins al 22 de novembre, és la part final de la 16a edició del festival Loop, especialitzat en l’art audiovisual i que va començar fa una setmana. Els projectes aborden temes com la memòria històrica o la geopolítica, passant per una mirada al mateix món de l’art i s’exhibeixen a les habitacions de l’hotel Almanac Barcelona, que enguany és la nova seu del festival.
Un comitè presidit per Jean-Conrad Lemaitre i format per quatre col·leccionistes molt actius en el panorama internacional -Haro Cumbusyan, Renee Drake, Josée i Marc Gensollen i Isabelle Lemaître- ha escollit 42 galeries d’arreu del món, que mostren les obres de 42 artistes. Les peces d’art contemporani seleccionades reflexionen sobre la condició humana, la memòria, el feminisme, la identitat i les fronteres entre la realitat i del món de l’art.
La directora del Loop Fair, Laura Sunyer, ha destacat la capacitat del videoart de generar diferents maneres de produir i narratives diverses, no només pel que fa al contingut, sinó també en l’àmbit formal i estètic. “Aquesta diversitat demostra la capacitat creativa del vídeo i aquesta fira ho recull molt bé”, ha emfatitzat Sunyer.
La directora artística del Loop, Carolina Ciuti, ha explicat que des del Loop intenten “seguir el desenvolupament rapidíssim de les tecnologies” i, per això, en tres plantes d’Almanac Barcelona es mostren obres que s’han realitzat a través de mòbils i una instal·lació immersiva realitzada amb la tecnologia 3D. “No només la fira és una proposta actual quant a continguts, sinó també des del punt de vista de les tecnologies”, ha remarcat Ciuti.
Encara que la fira ja està oberta pel públic professional, el públic general podrà assistir-hi a partir d’avui a les 19.30 hores i dimecres 21 i dijous 22 de novembre de 16 a 20.30 hores. Durant aquests 3 dies des de l’organització esperen rebre uns 4.000 visitants.
“Un gran punt de trobada” per explorar el vídeo
L’objectiu del LOOP, des de la primera edició el 2003, ha estat estudiar, promocionar i explorar el vídeo, en tant que el consideren un dels mitjans més representatius de l’època actual. “Sobretot ara, que tots som potencials productors d’imatges i estem envoltats d’imatges que necessitem aprendre a llegir i comprendre”, ha explicat la directora artística del LOOP.
El codirector del LOOP ha subratllat que el LOOP Fair és “un gran punt de trobada” i un esdeveniment “únic”. “El vídeo es veu a totes les biennals i museus, però a les fires no tant perquè és difícil d’exposar”, ha dit Álvarez. En canvi, les habitacions d’un hotel tenen unes característiques que faciliten l’exposició del vídeo, com el so controlat o un espai que permet crear un diàleg entre artistes, galeristes, col·leccionistes, comissaris i públic general.
El LOOP també presenta del 20 al 22 de novembre un apartat titulat ‘LOOP Talks’, on una selecció d’agents i persones rellevants del món de l’art internacional compartiran idees i debatran sobre la situació actual del vídeo.
310.000 euros de l’erari públic al Loop
LOOP Fair té una vocació internacional, això no només ho demostra el públic d’arreu del món, sinó la diversitat de procedència dels artistes i galeries. De les galeries participants, n’hi ha 6 de l’Estat espanyol, 36 d’altres països europeus i 8 d’asiàtiques. Pel que fa als artistes exposats, n’hi ha 25 d’Europa, amb important presència dels països de l’est, com Croàcia, Romania, Rússia i Turquia. Per la seva banda, Espanya està representada per tres artistes. I, quant a la presència de la resta de continents, hi ha tres artistes llatinoamericans, un del Marroc i un australià.
La duració mitjana de les obres és de 16 minuts i gairebé el 50% d’aquestes estan creades per dones: 20 dones, enfront de 22 homes. Enguany el LOOP Fair presenta sis entrenes, que es veuen per primera vegada a l’Estat espanyol.
Els preus de venda de les peces que s’exhibeixen oscil·len entre els 50.000 euros i els 1.800 euros., essent 13.200 € el preu mitjà de les obres. Enguany la creació més cara és de l’artista Dereck Kreckler i està presentada per la galeria Jarvis Doonney (Alemanya). Segons el director del LOOP, un 50% de les galeries venen les obres que presenten en el LOOP Fair. Álvarez ha explicat que els principals compradors són col·leccionistes d’arreu del món i que saben d’un centenar que assistiran a la fira, però n’hi ha molts més que no es denominen col·leccionistes, però que sí que estan interessats a comprar.
El projecte se sosté econòmicament gràcies a la col·laboració de les administracions públiques i entitats privades. La Generalitat de Catalunya aporta 250.000 euros i l’Ajuntament de Barcelona 60.000. També reben ajudes del Ministeri de Cultura, l’Institut del Ramon Llull i la Fundació Banc Sabadell, entre altres patrocinadors, com Estrella Damm.