El desmantellament del traçat ferroviari litoral arrenca tres anys després de l’activació del corredor del Mediterrani. Aquesta setmana s’han iniciat els treballs per retirar les antigues vies de tren, entre l’Hospitalet de l’Infant i Cambrils. Adif preveu enllestir les obres aquest estiu i un cop recuperat l’espai, els Ajuntaments hi projecten usos diferents.
En el cas de Mont-roig del Camp i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, ja s’ha redactat el projecte d’una via verda i es preveu licitar les obres a finals d’any. A Cambrils, per contra, s’opta per ser el punt de partida del futur tramCamp. De moment, l’Ajuntament ha presentat al·legacions al projecte de restitució dels terrenys on s’espera ubicar el traçat de tramvia.
Els operaris d’Adif han començat els treballs previs per retirar el conjunt d’antigues vies de tren, en desús des de 2020. Així, s’han dividit i tallat els trams per poder-los transportar posteriorment en camions. Un cop retirades aquestes travesses, es treurà el balast present a les vies per deixar l’espai lliure. Altres elements ferroviaris, com la catenària, es van treure coincidint amb la posada en marxa del corredor del Mediterrani. La previsió és que les obres s’acabin aquest estiu.
Els alcaldes de Mont-roig del Camp i Cambrils coincideixen a l’hora de celebrar l’inici dels treballs, si bé també lamenten el retard d’aquestes. Tot i haver compartit durant anys el mateix traçat ferroviari, els municipis tenen projectes diferents pels terrenys alliberats. Pel que fa a Mont-roig del Camp, les vies de tren travessaven el nucli de Miami Platja. Conjuntament amb l’Hospitalet de l’Infant, en aquest espai es crearà una via verda de vint quilòmetres que unirà la platja del Torn amb l’antiga estació de Cambrils.
Segons ha explicat a l’ACN l’alcalde de Mont-roig del Camp, Fran Morancho, el projecte ja està redactat i es podria licitar a finals d’any. La previsió és que la via verda sigui una realitat “com més aviat millor”, malgrat que no s’ha concretat una data exacta de posada en funcionament. El document convenç al batlle, si bé apunta que podria ser una intervenció “més urbana” del que es planteja.
“Sempre pot estar millor, creiem que era una oportunitat molt bona per transformar l’espai, sobretot a Miami Platja. Apostàvem perquè fos una intervenció més intensiva, però serà un espai per passejar a peu o amb bicicleta. Hem aconseguit allò que perseguíem, no amb la qualitat que ens hagués agradat, però bé”, ha assenyalat. En relació amb les obres que s’estan duent a terme en aquests moments, Morancho ha reclamat a Adif que es treballi per evitar coincidir amb la Setmana Santa, un període en què la població creix en aquest nucli urbà i les seves urbanitzacions.
En el cas de Cambrils, als terrenys que quedaran alliberats s’hi projecta una altra proposta diferent de la via verda dels municipis veïns, el tramCamp. De moment, l’Ajuntament ha respost amb al·legacions al projecte de restitució dels terrenys a Adif. L’alcalde Oliver Klein ha assenyalat que el tramCamp “no té marxa enrere” i ha apuntat que l’entesa entre Adif i Generalitat ha provocat que els processos s’allarguessin durant tres anys. En aquest sentit, Klein ha defensat que el nou traçat entre Cambrils, Salou i Vila-seca proporcionarà “cohesió” al territori i unir aquests nuclis urbans d’una forma “constant i no contaminant”.