El president del Govern, Pere Aragonès, ha reclamat el traspàs dels aeroports després de la retirada de la inversió per a l’aeroport del Prat anunciada pel govern espanyol. En una entrevista a Catalunya Ràdio, Aragonès ha dit que aquesta és la manera d’obrir “la finestra d’oportunitat” perquè “queda demostrat” que quan és l’Estat espanyol qui gestiona les infraestructures “ho fa afavorint els interessos del model centralista”. “Ens hem trobat que Aena tenia un projecte, que era una ampliació sobre l’espai de la Ricarda i que han mantingut”, ha relatat Aragonès. El president de Govern defensa que el 2 d’agost s’acorda que s’haurà de discutir al pla director com es fa exactament i com es concreta: “I ens trobem que ja ens volen marcar les cartes de sortida”, s’ha queixat.
Aragonès, que també ha manifestat la seva confiança en la gestió del vicepresident Jordi Puigneró, ha dit que es va acordar que es debatria l’ampliació del Prat al pla director. Concretament, s’havia de fer mitjançant la taula institucional –on hi ha presents els ajuntaments i altres afectats. D’altra banda, Aragonès ha advertit que una obra d’aquesta magnitud “no es pot despatxar en un mes”.
Després que s’hagi assegurat que la decisió del govern espanyol va venir precedida per unes piulades d’Aragonès, el president ha dit que el que s’intenta és “amagar la divisió del govern espanyol”, entre els ministres del PSOE i Podem. “Han intentat amagar la seva divisió, que és lògica perquè és una inversió complexa i difícil, en què s’ha de preservar els espais de biodiversitat i en què la reducció d’emissions és clau”, ha continuat. També ha cridat a “adaptar” els calendaris regulatoris d’Aena si cal més temps per a pensar el projecte. “Bé que canvien la regulació quan els convé”, ha etzibat.
En aquest sentit, ha dit que la Generalitat no entrarà en una dinàmica de “xantatge” i d’acceptar una proposta única, d’Aena. “Vam acordar que es debatria després, i ells volen ara; en 15 dies no ens jugarem el futur d’una infraestructura i la seva afectació ambiental”, ha dit. I ha reclamat poder abordar com es millora la connectivitat dels aeroports o com es fa tot això acompanyat d’una reducció d’emissions.
Mostra de l’afectació ambiental que s’ha de mesurar, creu Aragonès, és el fet que la vicepresidenta de Transició Ecològica, Teresa Ribera, “no ha dit ni piu de l’ampliació de l’Aeroport”. Aragonès també ha negat que cap conseller tingués pensat anar a la manifestació i ha assegurat que “de vegades s’intenten estirar interpretacions”. Ha dit que dins de la coalició hi ha visions diferents i que, tot i això, cal treballar amb “absoluta unitat”. De fet, ha descartat fer “cap declaració que pugui afavorir que la unitat es vegi esquerdada”.