La famosa empresa de comerç electrònic Amazon, sovint reconeguda per les vulneracions sistèmiques dels drets dels seus treballadors, ara també pot penjar-se la medalla de la catalanofòbia. Segons ha denunciat l’ONG del català Plataforma per la Llengua, l’empresa ha protagonitzat un cas de discriminació lingüística en rebutjar la reclamació d’un client perquè l’escrit estava en llengua catalana. L’entitat ha comunicat que es posarà en contacte amb l’autoritat competent, en aquest l’Agència Catalana del Consum, perquè respongui davant aquesta vulneració dels drets lingüístics dels catalans i dels consumidors.
Tal com exposa l’entitat, un client va comprar un ordinador portàtil a través d’Amazon. La compra, però, va resultar fraudulenta, ja que dins el paquet no hi havia pas un ordinador, sinó una ampolla d’aigua. El client, aleshores, va contactar l’empresa per notificar la incidència, la qual va respondre demanant-li que presentés una denúncia policial per tal de poder tramitar la seva queixa.
Un cop posada la denúncia als Mossos d’Esquadra, el client va patir un altre revés: la denúncia, escrita en català, resultava intel·ligible pel servei d’atenció al client d’Amazon. Va ser el mateix servei d’atenció de la companyia qui va dir-li que, si no estava en castellà, no podia procedir. “Necessitem que [la denúncia] estigui en espanyol, no en català. Per tant, no podem continuar ajudant-te en aquesta qüestió. Et demanaríem que resolguis els problemes i tornis a compartir amb nosaltres la denúncia policial” van respondre des d’Amazon.
La Plataforma per la Llengua denuncia que aquesta flagrant discriminació lingüística no només “deixa el client desemparat i indefens davant la companyia estatunidenca” sinó que, a més, no respecta les polítiques lingüístiques dels països on opera. “La denúncia dels Mossos d’Esquadra estava redactada en l’idioma oficial del país i, per tant, l’empresa l’hauria d’haver acceptada i respectat el dret del consumidor de comunicar-se en la seva llengua, i més quan aquest havia presentat un document oficial” manifesten des de l’ONG.
Lamentablement, aquesta no és la primera, ni serà l’última, vegada que Amazon vulnera els drets lingüístics dels consumidors catalans. Tal com denuncia la Plataforma, l’empresa vulnera sistemàticament els drets dels catalanoparlants: només aquest any 2023, han rebut vuit queixes per discriminacions lingüístiques d’Amazon, tres de les quals per la negativa de l’empresa a atendre comentaris i/o acceptar documents en català. Tampoc no emet factures ni etiqueta productes en llengua catalana, un fet que incompleix el Codi de Consum de Catalunya. La pàgina web d’Amazon no disposa d’una versió en català, només un apartat on hi ha la informació legal, les condicions d’ús i venda, els drets legals del client, la privacitat i altres avisos legals.