Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024
Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024

Alimentaria espera superar els 100.000 visitants en un context marcat per les protestes i la inflació

Carn impresa en 3D, aliments proteics texturitzats o llet d'ou, entre les novetats més destacades

|

- Publicitat -

Alimentaria & Hostelco ha obert portes amb l’expectativa de superar el llindar de 100.000 assistents que va aconseguir fa dos anys. El sector agroalimentari se cita al recinte de Gran Via de la Fira en una edició marcada pels debats sobre la cadena alimentària que han provocat les protestes agrícoles i amb la corba dels preus dels aliments que “comença a estabilitzar-se” després d’un any de rècords. “La cadena de valor és fonamental, començant pels pagesos i el món agrari”, ha dit el director d’Alimentaria, Antoni Valls. El doble saló agrupa d’un costat la indústria alimentaria i d’altre l’hostaleria i la restauració. Entre les novetats destaquen la carn impresa en 3D, els aliments proteics texturitzats o la llet d’ou.

Publicitat

El certamen compta amb 3.200 empreses expositores i espera tenir un impacte econòmic d’entre 180 i 200 milions d’euros. La irrupció de productes innovadors com ara aliments funcionals, proteics, ‘free-from’ o la proteïna vegetal es combinen amb propostes més tradicionals.

La carn impresa en 3D, una realitat al mercat en menys d’un any

Un dels expositors que més mirades ha atret en el primer dia de fira ha estat el de Cocuus, una empresa gallega que es dedica a aplicar la tecnologia en l’alimentació. El seu producte estrella és una impressora 3D capaç de “reconstruir” un ‘chuletón’ i afegir-hi greix vegetal. Així ho explica el president de la companyia, Patxi Larumbe, en declaracions a l’ACN. El directiu detalla que l’objectiu és “aprofitar tota la carn que surt d’un animal”, ja que sovint les parts que tenen “menys valor” es llencen o es destinen a fer productes com salsitxes o hamburgueses.

“El que fem és agafar aquestes parts que no tenen valor, treure el greix saturat i afegir-hi greix bo com magnesi o vitamina D. És el mateix procés que es fa en un iogurt amb els bífidus”, explica Larumbe. La carn impresa en 3D encara no es comercialitza, però el directiu de Cocuus ha assegurat que l’objectiu és que pugui estar disponible en supermercats en menys d’un any. A Alimentària l’empresa ha portat una mostra de la impressora i també ha fet degustacions del producte.

Productes deshidratats per a vegans

Una altra de les novetats que han cridat l’atenció han estat els productes deshidratats per a vegans de Nuveg. Aquesta marca catalana es dedica a fer preparats alimentaris basats en aliments deshidratats d’origen vegetal, sobretot pèsol i fava. En l’expositor s’hi poden veure sobres que quan es barregen amb aigua permeten fer des d’hamburgueses, mandonguilles, el farcit de ‘burritos’ o pollastre al curri, entre altres.

El conseller delegat de la propietària de la marca, Tentorium Energy, Kim Sorensen, explica que l’objectiu és “fer alimentació saludable per a vegans”. A més, remarca que en ser productes deshidratats sense químics ni additius es poden transportar sense necessitat d’estar refrigerats, fet que contribueix a l’estalvi energètic. A més, els sobres tenen una caducitat d’un any.

Pel que fa a Tentorium Energy, matriu de Nuveg, dona feina a 15 persones, té la fàbrica a Ulldecona i les oficines a Sant Cugat. La marca es va crear fa sis mesos i de moment només ven en línia i a l’Estat, però l’objectiu és obrir-se a més canals i països. “La nostra idea aquí es contactar amb les grans superfícies i entrar a la gran distribució”, ha detallat Soresen.

Entre les iniciatives que aposten per productes saludables també hi ha la llet de la marca gallega Wovo, una alternativa als làctics elaborada a base de clara d’ou, sense greixos hidratats ni sucres i amb major valor proteic que serveix per elaborar postres i altres receptes. La directora de negoci de Mundo Healthy, Sofia Pérez, explica que l’empresa es dedica a fer productes a partir d’una “matèria primera tan versàtil com l’ou”, a través de la que es poden fer “productes sorprenents” i que incorporen els nou aminoàcids essencials de manera natural.

A més, al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona també s’hi pot tastar quètxup fer de dàtils, té verd amb bombolles de gelatina de fruita o ginebra d’olives.

Conèixer l’origen dels productes

Entre els expositors locals, bona part han posat èmfasi en la necessitat de conèixer la procedència i itinerari dels seus productes. En aquest sentit, destaca bon Àrea, que ha presentat al saló ‘Directe a l’origen’, una iniciativa que permet veure d’on prové el que compra el consumidor. A través d’un codi QR incorporat en l’embalatge, els clients d’aquest supermercat poden saber, per exemple, on s’han sembrat els cereals que han alimentat els animals, on s’han criat o tot el procés logístic fins a arribar al punt de venda.

El director comercial de bon Àrea, Miquel Martí, ha detallat que de moment ho estan aplicant en la part d’avicultura -pollastre i ous- i la voluntat és anar-ho ampliant a més categories. “El client cada vegada demana més saber d’on prové el que compra”, ha dit.

L’edició “més internacional” d’Alimentaria

L’organització ha destacat la “gran internacionalització” dels expositors i ha recordat que al voltant de mil són estrangers. Itàlia serà el país amb més presència a una fira que espera que el 25% del públic sigui internacional. Aquest any, però, està marcat pel retorn del visitant asiàtic. Ja s’han registrat congressistes de més de 130 països.

En l’edició del 2024, que s’allargarà fins dijous, no es preveu superar el rècord de visitants que es va aconseguir en anys on se celebrava de la mà del certamen vitivinícola, que ara se celebra a banda, la Barcelona Wine Week.

Entre les firmes que participaran al certamen biennal, hi ha gegants del sector com Unilever, Coca-Cola, Damm, Nestlé, Aneto, Casa Tarradellas, El Pozo, Noel Alimentaria, Grupo Jorge, Argal o Danone. Precisament, una vintena de treballadors del grup de productes làctics s’ha manifestat a les portes del saló per protestar contra el tancament de la fàbrica de Parets del Vallès i l’acomiadament de 157 treballadors.

De nou, enguany l’Alimentaria es complementa amb Hostelco, que agrupa la part de la restauració i l’hostaleria. Aquesta part mostra productes, serveis i solucions tecnològiques perquè els professionals del sector trobin novetats i idees creatives pels seus negocis.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut