El Black Friday és una de les dates més esperades d’ençà que es van començar a adoptar les costums consumistes dels EUA. Així, el pròxim 25 de novembre les botigues físiques i virtuals oferiran els seus productes amb descomptes molt temptadors per assegurar-se un bon tancament d’any. Tanmateix, amb el Black Friday arriben també els descomptes i preus fraudulents. Enguany, l’Agència Catalana de Consum (ACC) ha decidit actuar i, per aquest motiu, vigila des de fa un mes els preus de més d’un miler de productes per evitar descomptes falsos. Les empreses que emprin malament els descomptes poden ser multades amb entre 10.000 i 100.000 euros, depenent dels clients afectats i de la dimensió de les vendes.
“Durant les rebaixes els establiments han d’informar del preu rebaixat i de l’anterior, que s’ha d’haver mantingut estable durant un mes abans de l’oferta”, indica el director de l’organisme, Albert Melià, a l’ACN. Aquelles que hagin alterat el valor del producte durant el mes previ, estaran cometent una infracció greu de la norma de consum: “Si hi ha alternacions de preu, caldrà adoptar les mesures corresponents, obrint expedients sancionadors perquè evitar que aquestes pràctiques es continuïn fent”, ha detallat. Els sectors que més descomptes ofereixen i que, per tant, seran els més vigilats són el de la tecnologia, els electrodomèstics i el de les coses de la llar.
Tot i que l’ACC ja controlava els preus dels productes durant els períodes de rebaixes, aquesta és la primera vegada que l’ens públic amplia el monitoratge a mil ofertes, cosa que permetrà “tenir una fotografia de si el mercat ho està fent bé o malament”.
Melià assegura que l’organisme de la Generalitat ha detectat “alguns incompliments” en campanyes prèvies, però ha remarcat que “la majoria d’empreses que s’acullen al Black Friday compleixen amb les obligacions”. Pel director de l’ACC, aquesta jornada serà “una bona oportunitat per molts consumidors d’obtenir productes a preus interessants”, factor que pot provocar que no caiguin les vendes tot i la inflació.
Pel que fa als consells de compra, ha recomanat preguntar per la política de canvis i devolucions si es va a la botiga i tenir present que en cas de compres en línia el client té 14 dies per desistir. També ha instat a vigilar amb les compres amb targeta per “evitar sobre endeutaments o carregar massa el crèdit”. D’altra banda, ha aconsellat informar-se prèviament de les diferents opcions de productes i “fer una llista dels productes que volem comprar per intentar evitar compres compulsives” i caure en el parany d’ofertes que criden l’atenció, però que no es necessiten.
Un cop feta la compra, cal guardar un justificant perquè sense el resguard “no tindrem garanties ni dret a reclamar”, recorda Melià..