Edició 2365

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 15 de gener del 2025
Edició 2365

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 15 de gener del 2025

Veïns de Sant Pere de Torelló afectats per la pedregada tenen problemes per cobrar de les seves asseguradores

|

- Publicitat -

ACN Sant Pere de Torelló – Un mes i mig després de la forta pedregada que va assolar el municipi de Sant Pere de Torelló (Osona), encara hi ha veïns que no han pogut recuperar la normalitat. El motiu és que hi ha asseguradores que estan mostrant reticències a l’hora d’acceptar pressupostos, enviar pèrits o, simplement, taxen els danys per un valor inferior. Aquest últim és el cas d’Enric Casadellà, a qui la seva assegurança només li ofereix la meitat del que li costaria arreglar la teulada. “Els preus de mercat no són els que ells diuen”, assegura. I afegeix que si és així, “que per aquest preu ells facin venir un paleta que ho pugui arreglar”. Aquest dimecres una unitat mòbil d’informació al consumidor de la Diputació de Barcelona assessora els veïns afectats.

L’alcalde de Sant Pere de Torelló, Jordi Fàbrega, ha assenyalat que hi ha algunes asseguradores que han actuat “amb celeritat i de forma correcta”, però n’hi ha d’altres que no, i han estat els veïns els que n’han sortit “perjudicats”. Pel batlle, és una qüestió que cal resoldre, “perquè crea mal estar i patiment” entre els veïns. “Ni ha molts que encara no poden arreglar la teulada perquè no saben què els cobrirà l’asseguradora i què no. Després d’haver pagat la quota durant anys, ara la resposta que els donen és un malviure”, ha assenyalat Fàbrega.

Publicitat

Aprofitant la visita de la unitat mòbil d’informació al consumidor de la Diputació de Barcelona, un degoteig de veïns s’hi ha acostat aquest dimecres al matí. Alguns hi han anat ja amb els documents sota el braç, cansats del periple sense respostes en què s’han vist immersos des que va caure la pedregada. “Molts no tenim coneixement de la lletra menuda de l’assegurança, no ens hi fixem, però hem anat pagant tota la vida, i després de tot aquest temps els assegurats han de tenir una resposta”, ha dit Fàbrega.

Des de la Diputació de Barcelona, Eduard Romero ha explicat que la tasca de la unitat d’informació és la d’assessorar i donar suport durant tot el recorregut que hauran de fer els veïns per reclamar a les seves asseguradores. “Els mostrem quin és el camí que han de seguir per resoldre les reclamacions i aconseguir el rescabalament econòmic que desitgen”, ha concretat Romero.

Tant a Enric Casadellà com a Gerard Peláez, dos veïns de Sant Pere que aquest dimecres s’han acostat a la unitat mòbil de la Diputació, les seves asseguradores els volen donar la meitat del cost que tindran les obres per arreglar les teulades de casa seva. No estan d’acord amb aquests imports, però es troben en un camí sense sortida en què les asseguradores no desencallen la situació. “Em diuen que els preus són el que diuen ells, però això no és cert, perquè a l’entorn hi ha els preus que hi ha. S’estan portant d’una manera molt desconsiderada i són uns pocavergonyes”, ha criticat Casadellà. “No necessitem consells, el que necessitem és acció i que les companyies compleixin el contracte que tenen”, ha afegit.  

Des de la pedregada, Fàbrega ha lamentat que hi ha veïns que han de conviure amb degoters per la inacció d’algunes companyies. El mes d’agost van caure més de 160 litres, mentre que aquest setembre, de moment n’han caigut 30. “Això va colant dins les cases i imagineu el patiment que representa pels ciutadans”, ha afegit.

<strong>Mesos per tornar a la normalitat</strong>

Jordi Fàbrega ha assegurat que, malauradament, el municipi trigarà mesos a tornar a la normalitat. Una de les qüestions que ja està en marxa és la retirada de les teulades de fibrociment i que afecta uns 70.000 metres quadrats de cobertes de cases de pagès i indústries del municpi. L’Agència Catalana de Residus ja ha dit que les subvencions per a la retirada d’aquest residu serien amb caràcter retroactiu des del 2 d’agost. El Govern de la Generalitat hi destina 2 MEUR.

Per poder realitzar els diferents treballs i anar recuperant la normalitat als habitatges, però també a comerços, indústria i cases de pagès, el consistori ja ha donat més de 800 llicències d’obres amb declaració responsable.

Sobre la qüestió de la declaració de zona catastròfica, Sant Pere de Torelló encara està pendent d’una resposta. Fàbrega ha assegurat que s’han realitzat els tràmits pertinents, però estan pendents que el Consell de Ministres del govern espanyol doni llum verda al municipi com una zona d’afectació greu.  S’ha comptabilitzat que un 5% de la població, prop d’una cinquantena d’habitatges, no tenien assegurança. En aquests casos no hi ha ajuts a què es puguin acollir. L’única escletxa per accedir a algun tipus d’ajut seria precisament aconseguir aquesta declaració.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió