ACN Barcelona – L’Hospital Universitari Vall d’Hebron ha reduït les complicacions dels pacients que s’han sotmès a una cirurgia general, pel que fa als dies d’hospitalització, les infeccions, el control del dolor, la mortalitat i els reingressos dels pacients adults intervinguts. El centre atribueix aquesta millora a la implementació des de fa quatre anys d’un nou sistema que organitza l’assistència per àrees de coneixement i necessitat d’intensitat de cures infermeres. Pel que fa a les xifres, Vall d’Hebron ha reduït els reingressos en un mes del 7,9% registrat l’any 2018 a un 6,2% el 2023. En el cas de la mortalitat, les defuncions durant l’ingrés han passat del 3,6 % al 3 % i la mortalitat 30 dies després de l’alta ha caigut del 2,5% a l’1,5 %.
Segons ha informat Vall d’Hebron, també han disminuït els dies d’estada mitjana a l’hospital de 8,2 registrats el 2018 a 5,5 el 2023 i els reingressos urgents a 30 dies del 6,4% al 5,2%. També milloren les infeccions intrahospitalàries, que passen del 3,9 % a l’1,4 % i la xifra de pacients que han tingut dolor postoperatori també ha disminuït del 26,9 % al 21,3 %.
Aquestes són les dades registrades per l’àrea de coneixement d’atenció postquirúrgica de l’Hospital General, on es comparteixen quatre unitats d’hospitalització –una de curta estada i tres d’hospitalització convencional-, on ingressen els pacients intervinguts per diferents serveis, entre els quals hi ha cirurgia general, toràcica, urologia i otorrinolaringologia, entre d’altres.
Amb el nou sistema, els pacients ja operats s’organitzen segons la intensitat de cures que necessiten -agudes, intensificades o intermèdies- i les patologies que presenten. Segons l’hospital, el fet de destinar una unitat a processos de curta estada postquirúrgica ha permès guanyar en eficiència i qualitat assistencial.
Els professionals implicats en aquesta àrea de coneixement també comparteixen espais de trobada i comunicació, així com protocols clínics estandarditzats i itineraris formatius, entre d’altres. Una altra de les característiques del nou sistema és l’ús generalitzat de qüestionaris de resultats en salut i d’experiència dels pacients, que després s’incorporen al procés assistencial per millorar el nou model.