ACN Barcelona – Un 45% dels catalans considera que el principal àpat nadalenc és el dinar de Nadal, segons el tercer baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) del 2024, presentat aquest dimecres. És l’opinió majoritària, per davant del sopar del 24 de desembre (33%) o del dinar de Sant Esteve (8%). El dinar del 25 de desembre és vist com l’àpat més important de les festes de Nadal per la majoria de nascuts a Catalunya (51%), una tendència que contrasta amb els nascuts fora d’Espanya, que opten pel sopar de la nit de Nadal (58%). Els qui van néixer a l’Estat però a altres CCAA es divideixen entre el sopar del 24 (39%) i el dinar del 25 (35%). Els simpatitzants de tots els partits excepte Vox, comuns i PP es decanten pel dinar de Nadal.
El baròmetre, que es va fer entre l’11 d’octubre i el 14 de novembre amb 2.000 enquestes, també pregunta sobre els hàbits de consum cultural. En aquest sentit, de mitjana els catalans afirmen que han vist més de set sèries de televisió el darrer any, han llegit sis llibres i han vist gairebé quatres pel·lícules al cinema. A més, afirmen que han anat més de dues vegades a concerts, mentre que han anat una vegada al teatre en els últims 12 mesos.
Per gèneres, destaca que les dones llegeixen més llibres que els homes (6,8 elles i 5,1 ells), però els homes lleugerament veuen més pel·lícules al cinema i van més a concerts. Per edats, les persones entre els 35 i els 49 anys sobresurten de la mitjana en consum de sèries, amb deu per any. Els enquestats entre 25 i 34 anys són els que més llegeixen, amb gairebé vuit llibres. El consum de tots els productes culturals baixa a les franges de més de 50 anys.
Per partits, els simpatitzants dels comuns (8,8) i Vox (8,7) són els que més sèries consumeixen, mentre que els de la CUP (9,2), comuns (9,1) i ERC (8,6) són els que més llegeixen. Els cupaires també són líders en pel·lícules (6,8), concerts (6,7) i obres de teatre (2,4).