Edició 2345

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 26 de desembre del 2024
Edició 2345

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 26 de desembre del 2024

Trànsit forma camioners i conductors d’autobús estrangers en una prova pilot per prevenir la sinistralitat

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Servei Català de Trànsit (SCT) ha impulsat una prova pilot per formar camioners i conductors d’autobús nouvinguts pendents de bescanviar el seu permís. L’objectiu és sensibilitzar-los sobre els factors de risc en la conducció i prevenir la sinistralitat. La iniciativa arriba després que els accidents amb conductors de fora de la Unió Europea a l’AP-7 s’han duplicat en els darrers quatre anys. Ho ha explicat a l’ACN el director del SCT, Ramon Lamiel, que ha destacat la necessitat que aquests xofers sàpiguen “com circular per les carreteres catalanes” i rebin informació sobre les particularitats de la mobilitat a Catalunya. En els darrers anys s’ha disparat l’arribada de conductors estrangers per la manca crònica de personal del sector.

La iniciativa de posar en marxa aquest programa pilot va sorgir després que Trànsit constatés que els accidents amb vehicles pesants i conductors estrangers implicats a l’AP-7 han experimentat un creixement important en els darrers anys. Ramon Lamiel ha eplicat que tot i que la xifra global de sinistres amb camions o autobusos involucrats s’ha estabilitzat des de 2009 (aquell any se’n van comptabilitzar 424 i el 2024 en portem 446), en aprofundir en el tipus de conductor i vehicle, s’ha detectat un “salt important”.

Publicitat

Així, ha detallat que en el cas dels xofers de països tercers de fora de la Unió Europea i que estaven en procés de bescanviar el seu carnet, es va passar de 74 sinistres el 2019 a 140 el 2022 i 144 el 2023. “Encara no ha acabat el 2024 però en portem 120, el que ens fa pensar que segurament estarem a l’entorn dels 140 perquè falta un mes per acabar l’any”, ha assegurat Lamiel.

El director del SCT ha assenyalat que a l’Estat els xofers professionals de països extracomunitaris poden conduir aquests vehicles mentre tramiten el bescanvi del seu carnet i durant un termini de sis mesos. En paral·lel, però, han d’obtenir el Certificat d’Aptitud Professional (CAP), la formació obligatòria exigida per la normativa europea. Lamiel ha recordat que la durada del curs varia depenent del moment en què el conductor ha obtingut el seu carnet. Així, tot i que en termes generals el CAP dura 140 hores, en el cas dels permisos expedits abans de l’11 de setembre del 2009 aquesta temporalitat pot reduir-se fins a 35 hores. 

<strong>Reforçar la formació dels xofers nouvinguts</strong>

Per tot plegat, Lamiel ha explicat que el SCT “va creure convenient reforçar la formació” d’aquests confuctors per oferi-los l’oportunitat d’anar més enllà mentre no bescanvien el seu carnet. Ha indicat que tot i que aquests xofers “ja saben conduir”, necessiten disposar de coneixements sobre les vies i les condicions amb què poden trobar-se a les carreteres catalanes: “Unes intensitats i densitats com les de l’AP-7 són difícils de trobar a la resta de la península i m’atreviria a dir a la resta d’Europa”, ha apuntat Lamiel, que ha dit que és important que siguin capaços de “conduir en aquestes circumstàncies”.

Mònica Rauché, responsable de l’àrea de Seguretat del SCT, ha detallat que la idea de la prova pilot és que els xofers coneguin “el medi on es desenvoluparan, els principals factors de risc en la conducció amb vehicles pesants, la normativa, la senyalització, i sobretot, les pautes per a una conducció segura”.

En aquest sentit s’ha expressat Roberto González, director del Centre de Formació APEC Educació de Granollers, on s’han desenvolupat les sessions. “El que volem és sensibilitzar-los i donar-los coneixements sobre l’entorn en què treballaran, perquè potser en els seus països d’origen hi ha coses que són diferents”, ha explicat González. Ha insistit que es tracta de professionals amb experiència prèvia, però que necessiten adaptar-se a la realitat amb què es trobaran, als possibles canvis de normativa i a aprendre a conviure amb la resta d’usuaris.

“Tothom sap que quan un semàfor està en vermell s’ha d’aturar, però de vegades hi ha persones que se’l salten”, ha posat com a exemple el responsable d’APEC. Ha assenyalat que aquestes sessions van més enllà de l’ensenyament d’una norma o una habilitat: “Els animem a aturar-se i pensar en per què actuem d’una forma o d’una altra, en quines conseqüències pot tenir la nostra decisió i en què pot comportar per a nosaltres i per a la resta de conductors”, ha subrratllat.

<strong>Participació voluntària</strong>

El responsable d’APEC ha detallat que els vuit professionals que han participat de forma voluntària en aquesta primera prova pilot són conductors de fora d’Europa que han contactat amb el centre per obtenir el CAP i gestionar el bescanvi del seu carnet. Entre aquests, hi ha quatre conductors de camió ucraïnesos que han decidit provar sort pel seu compte i quatre ciutadans del Perú que fa tres mesos que van arribar a Catalunya contractats des del seu país d’origen per l’empresa Sagalés.

Un d’aquests és Miguel Ángel Delgado, un xofer d’autobús que ha explicat que ha volgut prendre part en el curs per “seguir aprenent perquè en la conducció un mai acaba d’aprendre”. Ha assegurat que en arribar a Catalunya ha trobat diferències respecte la forma de conduir del seu país, sobretot pel que fa a les normes de circulació: “Aquí n’hi ha més i és respecten”, ha valorat.

Per la seva banda, Óscar Jesús Rodríguez, un altre participant també del Perú, ha valorat positivament la iniciativa i ha afirmat que “tota mena de capacitació és bona perquè genera nous coneixements”. Ha considerat que “un bon conductor sempre ha de ser capaç d’adaptar-se als canvis” i respectar els reglaments de trànsit dels diferents països.

El curs és totalment gratuït i consta d’una part teòrica i una pràctica amb conducció real monitoritzada amb el camió. La durada total de la formació és de set hores, tres de teòriques i quatre de pràctiques que es fan en circuit tancat i en carretera. El SCT preveu estendre la formació a un centenar de conductors. Alhora, no descarta incrementar-ne la difusió i ampliar la durada de les sessions. 

<strong>Dèficit de conductors professionals</strong>

El director del Centre de Formació APEC Educació de Granollers, Roberto González, s’ha referit al dèficit de conductors professionals que fa anys que pateix l’Estat, tant en l’àmbit del transport de mercaderies com en el de viatgers: “És un problema que no és exclusiu de Catalunya o d’Espanya, sinó que també passa a nivell europeu i, per tant, està fent que molta gent vingui i es vulgui dedicar a això”, ha apuntat.

Ha explicat que les dificultats per trobar mà d’obra al territori estatal han fet que moltes empreses grans optin per anar als països d’origen i fer contractacions massives. En la majoria de casos es tracta de conductors que procedeixen de Sud-amèrica, països africans i d’Europa de l’Est. “És molt important que davant l’arribada d’aquests nous professionals es facin programes de sensibilització”, ha valorat.  

Amb tot, ha reconegut que convèncer les companyies d’aquesta necessitat sovint és complicat: “Normalment veuen molt clar que els empleats han de fer una formació per aconseguir el CAP i fer el bescanvi, però un cop l’han obtingut ja no veuen la necessitat d’anar més enllà”, ha lamentat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió