Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024
Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024

Temporada Alta i Juan de la Rubia posen música al film mut ‘La passió de Joana d’Arc’ amb l’orgue de la Catedral

|

- Publicitat -

ACN Girona – L’orgue romàntic-simfònic de la Catedral de Girona, cinema mut i Temporada Alta. L’organista Juan de la Rubia posarà música a la pel·lícula ‘La passió de Joana d’Arc’ aquest dijous a les vuit del vespre en el marc del festival. De la Rubia ha explicat que s’ha estudiat el film per anticipar-se a les escenes però que la música que sortirà de l’orgue l’anirà improvisant. És un exercici, ha apuntat, que suposa “un gran repte” per la complexitat de decidir sobre la marxa amb un orgue però que li permet utilitzar la música com a llenguatge artístic per acompanyar el film. El director del festival, Salvador Sunyer, ha subratllat que és una pel·lícula on les expressions de les cares dels intèrprets tenen molta importància.

La proposta que arriba aquest dijous a la Catedral de la mà del festival Temporada Alta i del Museu del Cinema de Girona es va començar a gestar l’any 2016. Aleshores, el director del museu, Jordi Pons, va veure Juan de la Rubia posant música amb l’orgue al film Nosferatu a Cadaqués (Alt Empordà) i va pensar que un escenari ideal per a una proposta així a la ciutat seria la Catedral. Així, van acabar teixint aliances amb el capítol i amb el festival que, finalment, culmina amb la projecció i interpretació simultània a l’orgue de la pel·lícula ‘La passió de Joana d’Arc’, de Carl Theodor Dreyer.

Publicitat

El film, que va estar perdut fins l’any 1981, aborda la història del judici a Joana d’Arc. Dreyer es va començar a interessar per la seva figura l’any 1920, quan va ser canonitzada. Segons ha explicat el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, la pel·lícula d’estètica expressionista podria ser un clar exemple del que és el teatre europeu perquè hi predominen, sobretot, els primers plans de la protagonista i la força de la interpretació a la cara.

L’organista titular de la basílica de la Sagrada Família, Juan de la Rubia, ha explicat que el fet que un festival com Temporada Alta proposi una projecció d’aquestes característiques és cabdal per al món de l’orgue, perquè és un instrument actualment “molt desconegut” però, paradoxalment, molt arrelat a la tradició artística, cultural i religiosa.

No és el primer cop que de la Rubia posa música d’orgue a una pel·lícula, també ho ha fet en ocasions anteriors amb aquest mateix film o amb Nosferatu o amb Faust. Sí que serà la primera vegada que ho farà a la Catedral de Girona. Sunyer ha remarcat les facilitats que han trobat en el capítol de la Catedral per impulsar propostes artístiques al temple, com ara lectures que s’han fet en edicions anteriors del festival.

Aquest cop, situaran la pantalla per a la projecció a la zona de l’orgue, i no encarada cap al presbiteri. Com és habitual, el públic no veurà l’organista. De la Rubia ha exposat que improvisar amb un orgue és molt més difícil que amb altres instruments, com ara un piano, perquè els canvis no són “tan ràpids” i ha d’actuar amb certa “anticipació”. Per això, s’ha estudiat el film amb detall per poder-se anticipar als canvis d’escena o als moments clau. Més enllà d’això, d’aquest “petit guió”, la música serà improvisada.

L’organista ha exposat que ‘La passió de Joana d’Arc’, a diferència d’altres pel·lícules, té una dimensió “potser més mística” perquè hi ha molts primers plans però tota l’acció transcorre en una mateixa sala. Per això, la interpretació a l’orgue és “encara més una responsabilitat” perquè el llenguatge musical ha d’estar al servei d’una obra d’art. “És un gran repte”, conclou.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió