ACN Barcelona – ‘Soundtrack to a coup d’etat’, dirigit per Johan Grimonprez, ha guanyat el premi al millor documental musical internacional de l’In-Edit 2024 i ‘La guitarra flamenca de Yerai Cortés’ d’Antón Álvarez (C. Tangana), el guardó al millor documental musical estatal. El jurat ha fet una menció especial a ‘La Marsellesa de los borrachos’, de Pablo Gil Rituerto, mentre que el millor curtmetratge documental musical ha estat per a ‘Inania’, dirigit per Júlia Girós i Vera Herrero Mercader. L’In-Edit ha fet entrega dels premis de la seva XXII edició aquest dissabte a la gala de cloenda, que ha estat protagonitzada per l’estrena de la pel·lícula sobre els pioners del punk electrònic Devo, dirigida per Chris Smith.
El premi al millor documental musical internacional ha estat per a ‘Soundtrack to a coup d’etat’, dirigit per Johan Grimonprez. El jurat, format per Arturo Pérez Navarro, Kristen Vaurio i Toby L., ha premiat aquest film sobre les intrigues polítiques al voltant del procés d’independència del Congo narrades a ritme de jazz perquè “empeny els límits de l’art al no ser una narrativa lineal, sinó més aviat un assaig tridimensional”.
En el veredicte, s’ha destacat la seva “interacció dinàmica entre l’arxiu i la postproducció”, “un muntatge musical exquisit” i “una banda sonora de somni, d’una era atemporal d’icones eternes”. El jurat ha qualificat ‘Soundtrack to a coup d’etat’ com “un senyal d’alarma de corrupció i de brutalitat a nivell social i personal, i una història de música i política magistral en tots els sentits possibles”.
El premi al millor documental musical estatal ha estat per a ‘La guitarra flamenca de Yerai Cortés’, dirigit per Antón Álvarez. El jurat, format per Laia Aubia de Higes, Marta Medina del Valle i Pepe Colubi, ha premiat el debut com a cineasta d’Antón Álvarez (C. Tangana) “per conduir-nos per un viatge identitari personal a través del qual aconsegueix retratar la cultura d’una comunitat que es mou entre la modernitat i la tradició, amb una aposta formal i narrativa plena d’idees cinematogràfiques i un tractament del so immersiu i excepcional”.
Per altra banda, el jurat ha fet una menció especial a ‘La Marsellesa de los borrachos’, de Pablo Gil Rituerto, “pel seu valor antropològic i de denúncia de la repressió, i per documentar l’extinció de la lluita col·lectiva i la projecció del folklore com a arma política”.
‘Inania’, dirigit per Júlia Girós i Vera Herrero Mercader, ha rebut el premi al millor curtmetratge documental musical. El jurat, format per Fèlix Colomer Vallès i Marta Mei, l’ha valorat “per la tria d’una història original que fa descobrir al gran públic un estil musical desconegut i únic: el cant gregorià mesclat amb techno i perquè la història principal serveix per a explicar una altra història: la de la problemàtica dels pobles oblidats de l’interior d’Espanya”. Així mateix, ha remarcat la seva “força visual en una direcció de fotografia que destaca tant els espais interiors que exploren els músics com els paisatges exteriors d’aquesta Espanya buidada, i que amb uns plans detalls molt tancats ens apropa als personatges d’una forma molt sensorial”.
<strong>Darrera jornada</strong>
Aquest diumenge se celebrarà la darrera jornada d’aquesta edició del festival In-Edit – Festival Internacional de Cinema Documental Musical de Barcelona, incloent els últims passis dels documentals sobre The Black Keys, Pavement, Peaches, Waldo de los Ríos i Dory Previn, entre d’altres.