ACN Barcelona – El president de Renfe, Raül Blanco, ha explicat aquest dilluns que continuen treballant amb les autoritats franceses per avançar amb els tràmits per unir Barcelona amb París. Blanco, però, ha indicat que aquest procés també depèn de Talgo perquè homologui la sèrie de trens 106 amb França. “Va amb retard i hem d’intentar prémer perquè això avanci d’una manera molt més ràpida i s’arribi a París”, ha explicat durant una visita al nou centre de gestió d’operacions per a tres AVE-Llarga Distància i Avant a Catalunya. La nova instal·lació ha tingut un cost de més d’1 milió d’euros i ha requerit una ampliació dels llocs de treball dedicats a les tasques de gestió i coordinació d’aquests serveis.
El nou centre de gestió s’ubica a l’estació de Sants a Barcelona i dona servei als AVE, Avlo, Euromed, Alvia, Intercity i Avant que circulen a Catalunya. Té una superfície de 144 metres quadrats i està equipat amb la tecnologia més moderna. Entre les principals particularitats, compta amb un gran videowall format per 14 pantalles i serveis annexos.
El nou espai permet augmentar el nombre de llocs de treball dedicats al funcionament i operacions dels serveis AVE-Llarga Distància i Avant a Catalunya. Segons han explicat, l’increment de capacitat, permet una millor coordinació entre els equips operatius i els d’atenció al client per donar una resposta “àgil, ràpida i eficaç” en cas d’incidència.
En aquests tipus de centres es fa seguiment en temps real de tots els elements implicats en el procés de producció i comercial, des de la programació d’un tren fins a la seva arribada a destinació. D’aquesta manera, es treballa en la programació diària del servei i en cas d’incidència en la gestió de recursos propis, així com en alternatives de desplaçament per si fos necessari.
En aquest sentit, des del Centre es treballa per assegurar els enllaços de transport dels viatgers, contractant mitjans alternatius com autobusos o taxis en cas que sigui necessari, solucionant problemes i donant-los suport a bord dels trens, proporcionant àpats i begudes o estades en hotels, si s’escau, per tal de donar una atenció integral als viatgers.
Renfe també disposa de centres destintats exclusivament als serveis de Rodalies de Catalunya a estació de França i el Clot.
<strong>Retards de l’AVE a Girona</strong>
Durant la visita amb la premsa al nou centre de control, els responsables de Renfe han parlat dels retards diaris que acumula la línia d’AVE entre Girona i Barcelona. Han explicat que aquests retards es produeixen per les obres a l’estació de la Sagrera que fan que alguns trens es vegin afectats perquè hi ha una part del trajecte que s’ha de realitzar en una única via.
<strong>Renfe a Tolosa</strong>
Després que l’Agència Ferroviària de la Unió Europea hagi autoritzat Renfe a operar a França entre Barcelona i Tolosa de Llenguadoc, Blanco ha concretat que preveuen recuperar aquesta ruta a partir de l’abril de 2025. Aquest gener arrencarà la circulació en proves i s’espera que d’abril a setembre es pugui produir ja la connexió ferroviària amb destacat interès “turístics i empresarial.”
Sobre el traspàs de Rodalies a la Generalitat i la creació de l’empresa mixta ferroviària, Blanco ha dit que és una qüestió entre la Generalitat i el govern espanyol, però que els treballs “mantenen el calendari previst”.