ACN Ulldecona – Lolocal d’Ulldecona (Montsià) acull des de fa deu dies la primera edició del ‘Pop-Up’, un mercat d’obres i productes creatius fets a les Terres de l’Ebre. La iniciativa del Col·lectiu Cultura aglutina en un mateix espai peces i experiències dels artistes ebrenques, per facilitar que es puguin regalar en aquestes dates nadalenques i “donar-los visibilitat”. Tot i que és un “esdeveniment efímer” no es descarta impulsar nous mercats en municipis turístics a l’estiu, o fins i tot plantejar que existeixi un mercat fix durant tot l’any. El ‘Pop-up’ s’acompanya d’activitats complementàries, concerts i una festa de cloenda, el 5 de gener, en què se sortejaran uns lots amb obres cedides per a una rifa solidària per ajudar Som València.
El mercat ‘Pop-up’ facilita que es “descobreixin”, i sobretot que es comprin, productes dels artistes i creadors ebrencs, molts gens fàcils de trobar i encara menys amb una oferta tan àmplia com la que hi ha a l’espai d’Ulldecona aquesta campanya de Nadal. Per a l’ampostina Sara Domènech, joiera de professió i escultora de formació, el mercat creatiu impulsat pel Col·lectiu Cultura Terres de l’Ebre els permet donar a conèixer el seu treball “més enllà de les possibilitats” de cada artista i els fa “créixer” perquè els posa en contacte. “Si en un moment donat necessites una persona que faci de ceràmica, en el meu cas per fer un tàndem amb una col·lecció de joieria, només cal preguntar al Col·lectiu”, ha exemplificat.
<strong>Art “portable”</strong>
Al mercat ‘Pop-up’ Domènech ven les caixes ‘Viu l’experiència – DIY’, un regal per crear i fer una joia i descobrir l’ofici de manera artesanal i senzilla. “L’important d’aquest regal i de l’experiència, no és tant el resultat final com el procés creatiu” perquè s’hi participa “de principi a fi”. “Fonem el metall, l’estirem, el laminem, el polim i el resultat que tenim és la joia que dona contingut a la caixa que ens han regalat”, ha afegit Sara Domènech.
“És molt emotiu portar una joia que has fet tu, és com una empremta teva. No crec que hi hagi res més autèntic que això”, ha reivindicat la joiera. Una altra proposta que fa Domènech és que ella “converteix les històries personals” que se li traslladen en joies. “El més important és la relació entre les persones, crear lligams i que ens emocionen. No faig tant joies que ens adornen. Ho defineixo com a art portable, una peça que té contingut”, ha descrit.
<strong>Art en tots els formats</strong>
El caricaturista i pintor Paco Guzmán, ofereix al market creatiu ebrenc dues pintures a l’oli. Són “de caràcter surrealista, amb vida i moviment” i molt color, una expressió artística que considera més aviat “el seu hobby”. La seva principal activitat són les caricatures, sobretot les que fa en viu en temporada turística per als visitants, però també les que per encàrrec. Per a Guzmán, el ‘Pop-up’ és una “iniciativa meravellosa”, gran “aparador” per a tots els artistes i una oportunitat per a tothom de “regalar alguna cosa més especial”. “Sembla que l’art s’ha de consumir a les galeries i, en veritat, no és així. L’art es pot consumir en qualsevol lloc, ha de ser per a la població, per a les persones amb un poder adquisitiu normal”, ha reivindicat el caricaturista.
<strong>Una petita botiga museu</strong>
La gestora cultural Xènia Gaya ha apuntat que el mercat creatiu va ser una de les propostes que es van proposar al Col·lectiu Cultura per visualitzar les obres i la feina de tots els creatius adherits a la xarxa cultural ebrenca. Gaya ha assenyalat que a Amposta o Tortosa ja hi ha espais similars per promoure l’art local, però “no hi havia cap espai” al territori on “comprar coses diferents”.
Al Pop-up es pot trobar joieria contemporània o pintura, però també litografia, roba, literatura i sobretot experiències “que generen records”. “És un model que hem d’anar amplificant, per dir a la gent que ve a les Terres de l’Ebre que, a part d’anar a menjar un arròs meravellós o fer kitesurf, pot anar a fer una joia, aprendre claqué o a fer una escultura de sorra”, ha exemplificat la gestora cultura. També es pot regalar experiències en estudis de so, logotips personalitzats, tatuatges o altres propostes i productes “que habitualment són difícils de trobar”.
Aquesta primera edició de market creatiu ‘Pop-up’ és una “prova pilot” que està funcionant molt bé. Per poder comprar es pot visitar Lolocal d’Ulldecona cada matí, de dilluns a divendres, o es pot concertar una cita fora d’aquest horari. Per donar a conèixer encara més la proposta, aquests dies s’ha intensificat la difusió a les xarxes socials, mostrant totes les peces que s’hi ofereixen i que també es poden comprar a distància.
<strong>Rifa solidària per la dana </strong>
El mercat efímer es tancarà el 5 de juny amb un vermut musical i una actuació performance de la companyia La Probiòtica. Els artistes també han donat obres valorades en prop de 600 euros amb les quals s’han creat cinc lots que se sortejaran en aquesta cloenda. Les butlletes es poden adquirir a Lolocal o en línia, una rifa solidària que es destinarà a Som València i una editorial que va quedar destruïda amb la dana.