Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024
Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024

Reforcen la connexió en bus entre Girona, Llagostera i Sant Feliu de Guíxols per l’increment de viatgers a la línia

|

- Publicitat -

ACN Girona – El Departament de Territori i la companyia d’autocars TEISA reforçaran el servei d’autobús interurbà entre Girona, Llagostera (Gironès) i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà). L’increment de freqüència es posarà en funcionament el 21 d’octubre i servirà per a donar resposta a l’increment de viatgers que ha registrat aquesta línia. En concret, entre gener i agost d’aquest any, 406.276 persones han utilitzat aquest servei. La xifra representa un augment del 14,03% respecte al mateix període de l’any passat. “El transport públic de qualitat serà una aposta del Govern perquè genera equitat entre les persones, millora les sinergies econòmiques i contribueix a la descarbonització”, ha dit la consellera de Territori, Sílvia Paneque.

Una de les principals novetats és que el servei que connecta Llagostera i Girona començarà un quart d’hora abans del que és habitual, amb un primer servei a les 6:30 hores en comptes de les 6:45 com fins ara. Per donar resposta a l’hora punta dels matins, sortirà un autobús cada 15 minuts i a partir d’un quart de 9 aquesta freqüència passarà a ser de mitja hora. Entre les 6:30 i les 8:15 hores hi haurà 9 busos, sortint de Sant Feliu de Guíxols (un d’ells és directe) i de Llagostera que permetrà als seus usuaris arribar a Girona abans de les 9 del matí.

Publicitat

En sentit contrari, des de la capital del Gironès fins a la Costa Brava, s’afegeix un autobús que sortirà a les 6:30 hores, augmentant en 15 minuts una freqüència que després passarà a ser de mitja hora. El canvi principal arriba a la tarda, amb l’objectiu de facilitar el trasllat als seus domicilis dels estudiants i els treballadors. A les 15:30, 17:30 i 19:30 hores s’encadenaran tres busos de manera consecutiva amb una freqüència de només un quart d’hora per evitar que els serveis vagin plens i hi hagi gent que s’hagi d’esperar al següent vehicle.

La presentació d’aquestes millores s’ha dut a terme a l’Estació d’autobusos de Girona i ha comptat amb l’assistència de Sílvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya; Sergi Albrich, director dels Serveis Territorials del Departament a Girona; Albert Carenys, cap del Servei Territorial de Transports de Girona; Àlex Gilabert, director gerent de TEISA, i representants d’alguns dels municipis que formen part d’aquesta línia d’autobús.

“El transport públic de qualitat aporta equitat i oportunitats a les persones, millora les sinergies econòmiques i contribueix a descarbonitzar el medi ambient. I, per això, és una prioritat de legislatura i de país”, ha dit la consellera de Territori, Sílvia Paneque, durant la seva intervenció. I ha afegit: “Una de les demandes importants que hi ha al territori és que hem de ser capaços de coordinar la mobilitat des de la capital, Girona, cap a la resta de poblacions per tota aquella gent que es desplaça per treballar o estudiar”. En aquesta línia, ha anunciat que se seguirà invertint per ampliar freqüències en aquelles línies que ho requereixin.

Per la seva banda, el director gerent de TEISA, Àlex Gilabert, ha explicat que “aquests reforços donen resposta a l’augment sostingut d’ús del transport públic des de setembre de 2022, quan es va reduir l’import dels abonaments i títols integrats en un 50%”. “Avui en dia, les distàncies es mesuren en temps; de forma que, poder seguir augmentant l’oferta d’aquesta línia contribueix definitivament en el canvi modal en contra del cotxe”, ha afirmat respecte a l’ampliació de freqüència en aquesta línia, i ha afegit que “el transport públic és una eina fonamental per donar oportunitat de residència en altres municipis de Girona, però amb la mateixa qualitat de mobilitat que en una ciutat”.

<strong>Creixement de viatgers</strong>

La línia que connecta la ciutat de Girona amb Sant Feliu de Guíxols ha crescut en poc més de dues dècades, registrant un creixement de viatgers proper al 50%, malgrat haver passat durant aquest període de temps la crisi financera del 2008 i 2009 i també la pandèmia de la Covid-19 el 2020. Va començar amb 305.004 usuaris després del primer any i la projecció és que aquest 2024 es tanqui amb 650.000 viatgers, la xifra més alta que s’haurà registrat fins ara. Els darrers anys s’ha produït un creixement accentuat malgrat que el nombre d’expedicions és el mateix des de l’últim increment, fet  el 2019.

L’octubre del 2006, es va millorar el servei quan es va augmentar el pla de serveis de l’ATM Àrea de Girona entre les poblacions de Girona i Llagostera, el que es va traduir en un nombre de viatgers a finals d’aquell any de 405.360. Dos anys més tard, el mes de setembre del 2008, s’afegien busos directes entre Sant Feliu de Guíxols, Santa Cristina d’Aro i Girona (3 en cada sentit) i la xifra continuava augmentant fins als 459.436 usuaris. El 2009, amb la integració tarifària a l’àrea de Girona, es va arribar a les 435.775 persones i una dècada després, amb el reforç de la línia que es va fer el 2019, els usuaris a finals d’any eren 471.807. Superada la pandèmia, el 2023 es va tancar amb 564.810 viatgers, un 17% més respecte al 2019 tot i mantenir la mateixa oferta. I les xifres actuals continuen a l’alça.

<strong>Més de 75 línies</strong>

TEISA (Transports Elèctrics Interurbans S.A.) va néixer a Banyoles el 13 de març del 1920. En els seus inicis, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics que s’impulsaven per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.  Avui dia, TEISA compta amb més de 75 línies de transport regular i a la demanda, i amb 110 de rutes escolars, de treballadors/es i de transport adaptat. També ofereix serveis turístics i excursions d’àmbit nacional i circuits internacionals en autocar.

L’empresa ocupa a 420 persones, i és present a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní. Dona servei a Girona, Banyoles, Olot, Sant Feliu de Guíxols, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, la Jonquera, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona, entre altres poblacions. 

El mes de gener d’aquest any va augmentar el servei de transport entre Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Olot i Girona. Al març, va posar en funcionament una Parada A la Demanda (PAD) dins del servei urbà del Bus Banyoles que només s’activa en cas de rebre la petició de l’usuari. I a l’abril, va anunciar que ha invertit més de 7 milions d’euros per reforçar la connexió entre Girona i Salt amb la posada en marxa de quatre nous autobusos elèctrics i per electrificar la cotxera de Montfullà (Bescanó). A mitjans de juliol, va reforçar la connexió per carretera entre Figueres i La Jonquera, a part d’invertir conjuntament amb la Generalitat més de 350.000 euros en renovar i millorar les instal·lacions de l’estació d’autobusos de la capital de l’Alt Empordà.  

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió