Edició 2246

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de setembre del 2024
Edició 2246

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de setembre del 2024

Paneque avisa que el Govern regularà els usos diferents dels habitatges per prioritzar l’accés “a un preu raonable”

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La consellera del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha avisat que el nou executiu català regularà els usos diferents dels habitatges que prioritzi l’accés a un pis “a un preu raonable”. Així ho ha dit en la primera compareixença a la Comissió de Territori i Habitatge, celebrada aquest dimecres al Parlament, on ha remarcat que “el preu de viure a Catalunya és excessiu a totes llums”. Per això, Paneque ha considerat l’habitatge com un dels “reptes més importants” d’aquesta legislatura. En matèria d’infraestructures, la titular de Territori ha deixat clar que l’ampliació Josep Tarradellas Barcelona-el Prat és una necessitat i una demanda “anhelada” i “inajornable”.

Paneque ha presentat els “quatre punts estratègics” del seu departament per, entre altres objectius, millorar la competitivitat, l’adaptació al canvi climàtic i impulsar la igualtat entre la ciutadania. Ha posat l’accent en l’habitatge i la voluntat de “reduir les llistes d’espera” per accedir a un pis social i incrementar el parc públic fins a 50.000 immobles fins al 2030, una xifra que espera assolir a través de la promoció directe de l’Incasòl i delegades amb cessions de superfície de 75 anys, fent èmfasi en “la col·laboració entre el sector públic i privat”.

Publicitat

La consellera també ha dit que s’utilitzarà el mecanisme de tanteig i retracte i l’adquisició forçosa de grans tenidors com ara la Sareb i els bancs. En definitiva, Paneque ha afirmat que “s’actuarà on preval el dret de l’habitatge” i això, ha recalcat, “estableix una limitació als pisos turístics”.    

La titular de Territori s’ha referit al futur de l’aeroport a conèixer “l’estudi comparatiu” que espera rebre a finals d’any o a principis de 2025. A la vegada, ha recordat que va ordenar la reactivació de la comissió entre els governs catalans i espanyol per “desencallar aquesta ampliació” i fer-ho “de manera consensuada”. Paneque ha deixat clar dels “riscos” que suposa. 

<strong>Transport públic</strong>

En la seva intervenció davant els diputats, la titular de Territori ha admès “els problemes greus” del transport públic català i “dels problemes associats” amb les diverses obres, però ha deixat clar que és “estratègic” i una necessitat per “descarbonitzar” la manera de viure de la ciutadania. Paneque considera que la nova empresa que gestionarà Rodalies “funcionarà bé”, tal com ho fa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) en l’actualitat.

Quant a altres projectes de la xarxa ferroviària, la consellera ha garantit que es posarà el focus “amb especial atenció” a la connexió Barcelona-València, al canvi d’ample a Tarragona, l’estació de la Sagrera, els accessos als ports i al tram de Perpinyà-Montpeller. Així mateix, ha mencionat l’estudi de la “viabilitat” per construir o connectar amb trens o tramvies en projectes que hi ha a la demarcació de Girona i les Terres de l’Ebre i localitats com Castellar del Vallès, Sabadell i Manresa, entre d’altres. Paneque, en resposta al grup parlamentari de Junts, ha qualificat “d’assignatura pendent” en aquesta legislatura la integració tarifària.   

La responsable de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha assenyalat que una bona connexió del transport amb les indústries ha de servir per atraure inversions. Per això, ha anunciat una estratègia de “sòl industrial ben connectat”. I això també passa, ha precisat, per la millora per carretera i ha anunciat que abans d’acabar l’any es licitarà un servei entre Barcelona i Manresa.    

Precisament, en matèria de transport el grup parlamentari d’ERC, durant la seva intervenció, ha demanat la compareixences al Parlament de la mateixa Paneque i el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, davant “la tardor complicada” que s’espera al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre amb el tall ferroviari per les obres al túnel de Roda de Berà. La portaveu dels republicans, Laura Vilagrà, ha justificat la petició per conèixer amb detall la previsió per gestionar els efectes i les conseqüències de cinc mesos de feines i el pla alternatiu de transport.

<strong>Sequera i renovables</strong>

En l’àmbit de la transició ecològica, Paneque ha reivindicat el full de ruta aprovat a l’agost per part del Govern per “impulsar un nou model” de gestió hídrica que desvinculi la gestió de l’aigua de la pluviometria. La consellera ha remarcat que l’objectiu és garantir que el 70% de l’aigua consumida sigui de recurs propi el 2027, 245 hectòmetres cúbics anuals. La xifra actual és del 33%.

Paneque ha reivindicat també que cal invertir en les infraestructures hídriques per deixar enrere “l’amenaça de la sequera” i ha xifrat en 2.000 milions d’euros la mobilització de finançament necessària. “És una qüestió estructural i no perdrem de vista que és del tot necessari”, ha dit.

Pel que fa a les renovables, Paneque ha apostat per fer “un pas de gegant” per aconseguir la “independència de les energies brutes”. La consellera ha remarcat que l’objectiu és que el 54% de la demanda estigui coberta per fonts renovables el 2030, una xifra que s’ha d’elevar des del 13-20% actual, segons la producció d’energia.

“Hem de fer un pas de gegant”, ha afirmat, tot apostant per accelerar la tramitació dels projectes. “El preu de no fer res és molt més elevat”, ha dit la consellera, que ha xifrat en 10.000 milions d’euros la factura per la dependència energètica. Sobre l’afectació paisatgística de les renovables, la consellera ha admès que n’hi ha d’haver, “Seria injust amagar-ho i irresponsable ignorar-ho. L’energia ha d’arribar d’alguna manera”, ha assegurat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió