ACN Barcelona – Per norma general la temporada teatral a Barcelona acaba entre els mesos de juny i juliol, amb el Festival Grec com a traca final. Tanmateix ja fa una pila d’anys que a l’agost proliferen propostes que conformen una –petita- cartellera, amb espais escènics que ja són habituals de l’època i altres que venen i van. Aquest estiu han estat dos teatres grans i mitjans (l’Apolo i el Goya) i novament sales petites com el Teatreneu, el Teatre del Raval o el de l’Eixample, i també llocs com el Poble Espanyol o el Centre Ideal. Per alguns és “el millor moment de l’any” en termes d’ocupació, la qual cosa no està renyida amb el risc que suposa aixecar el teló i programar teatre en temps de sol i platja, tal com constaten a l’ACN des del Teatre Gaudí.
Entre les sales que es resisteixen a tancar per vacances a l’agost torna a sobresortir el petit teatre del barri de la Sagrada Família, enguany amb fins a quatre obres en cartell. I no tot són “comèdies d’estiu”. Combinant dies i franges horàries, el teatre del carrer de Sant Antoni Maria Claret aconsegueix programar quatre títols simultàniament: Una reflexió sobre les teràpies mentals firmada per l’actriu i directora Mont Plans (‘Teràpia necessària’), la comèdia ‘Okupes particulars’ (prorrogada fins el 28 d’agost), el drama obscur de temàtica LGTBIQ+ ‘A casa amb Claude’ i l’homenatge al món dels cuplets ‘La cupletista’.
<strong>Un veterà de la cartellera d’agost</strong>
El director de la sala, Ever Blanchet, assumeix que programar a l’agost té “un risc enorme” per bé que ell se n’ha fet un fart des de fa una pila d’anys. Des del tombant de segle al Versus Teatre i després encapçalant el projecte del Teatre Gaudí, Blanchet coneix la dificultat d’encertar els continguts i de no caure en el prejudici que a l’estiu “la gent perd neurones” i només vol comèdia. Contra aquest apriorisme, i després d’anys d’experiència, al Gaudí conviuen aquest agost fins a quatre obres en cartell, l’una prou diferent de l’altra.
D’altra banda, entén “l’esgotament” que produeix a la majoria de teatres seguir oberts després de tot el curs i creu que també això explica perquè la cartellera teatral d’agost no s’ha acabat de “normalitzar” a nivell general.
<strong>”El millor moment de la temporada”</strong>
Tanmateix, el responsable del Gaudí està més que content amb la resposta dels espectadors als estius, i en particular aquest estiu. “Quan expliquem a les companyies que per a nosaltres el millor moment de la temporada és de l’1 d’agost al 10 de setembre, no s’ho creuen”, comenta a l’ACN. Tant és així que Blanchet diu que l’any vinent el teatre preveu tancar al juliol per primera vegada. “Farem les vacances que no hem fet mai, i aprofitarem per fer manteniment i tornar a l’agost”. Segons el director, el juliol és un mes “dolent” per les sales petites, que a vegades queden a l’ombra de l’ingent programa del Festival Grec (fins i tot les que, com la seva, hi col·laboren).
<strong>Les improvisacions i la comèdia, protagonistes</strong>
Tot i les matisacions de Blanchet, l’humor i la lleugeresa són protagonistes a la cartellera d’agost. Aquest estiu el Teatre Apolo s’ha animat a oferir fins el 21 d’agost l’espectacle d’improvisació que ha triomfat a Madrid ‘Corta el cable rojo’, amb Ruben Tejerina, Mai Boncompte i Manu Pradas. I Gràcia, l’escenari del Teatreneu segueix sent la seu de tot un clàssic de la cartellera barcelonina, l’Improshow’, amb versió estival ‘Summer Edition’ inclosa.
Tot plegat, sense oblidar espais clàssics com el Teatre Goya, que va programar fins el 12 d’agost la comèdia fosca de Marta Buchaca ‘Quant temps em queda’, amb Lluís Villanueva, Besty Túrnez, Marta Bayarri i David Vert; la Flyhard (on ha aguantat ‘Negatius’ fins el 12 d’agost); i el Teatre del Raval, amb ‘Si lo cuentas te mato’, de Joaquim Bundo, encara en cartell fins el dia 21 d’agost.
O l’Eixample Teatre, al carrer Aragó, on s’hi representa fins aquest dissabte ‘Open, una comedia de parejas abiertas’, muntatge que com el seu nom indica tracta amb humor com una parella experimenta amb el poliamor.
<strong>Altres espais i propostes</strong>
I la oferta estival inclou altres propostes en espais escènics singulars o menys habituals del circuit conegut. Per exemple, al centre d’arts digitals Ideal –al Poblenou- s’hi ha pogut veure fins aquest cap de setmana la peça ‘Next to normal Immersive’. Es tracta d’un musical que fa uns anys va revolucionar aquesta escena teatral i que s’ha presentat en una versió inèdita protagonitzada per Alice Ripley, la mateixa actriu del muntatge original de Broadway.
De la mateixa manera, el Poble Espanyol programa des del passat 12 d’agost i fins a primers de setembre un muntatge operístic (‘P!Ópera’) tots els divendres. La funció apropa el món de la lírica a entesos i profans en la matèria, a l’aire lliure.
I, també, a les Nits d’Estiu de CaixaForum es presenten aquest mes dues propostes amb les arts escèniques (i la música) com a protagonistes. El 24 d’agost la cia Soon Circus Company presentarà ‘Gregaris’, un espectacle que combina les acrobàcies amb la comèdia; i el col·lectiu Brossa portarà l’espectacle ‘Folkestral’, reinterpretant de manera festiva peces de grans compositors com Xostakóvitx, Brahms, Falla o Stravinsky.