Edició 2354

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 04 de gener del 2025
Edició 2354

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 04 de gener del 2025

Manel Esclusa, María Alcaide, Colita o Sara Gómez, noms destacats als museus i equipaments de Barcelona el 2025

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Manel Esclusa, María Alcaide, Daniel Moreno, Colita, Maya Deren o Sara Gómez són alguns dels noms propis als museus i equipaments municipals de Barcelona de l’any 2025. L’Institut de Cultura de Barcelona ha assenyalat que des de la fotografia fins al disseny, passant pel cinema o l’art contemporani, les mostres temporals “permetran al públic conèixer nous i innovadors projectes i també algunes reuniran obres d’artistes reconeguts, amb reflexió i connexions amb temàtiques d’actualitat que conviden a repensar el nostre entorn cultural i social”. Entre les propostes: l’estrena al març d’una mostra de Manel Esclusa a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona i a la tardor ‘Colita. Antifémina’ al Disseny Hub Barcelona.

A l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona es podrà veure, a partir del 19 de març i fins al desembre, una mostra de les fotografies de Manel Esclusa que van formar part dels projectes expositius ‘Barcelona Ciutat Imaginada i Musa Museu’, presentades, respectivament, els anys 1988 i 1992 al Palau de la Virreina. Manel Esclusa (Vic, 1952), un dels grans innovadors de la fotografia catalana del segle XX, va realitzar aquestes fotografies per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona en uns anys crucials de la transformació de la ciutat. També a l’Arxiu, al novembre hi haurà una mostra a l’entorn del fotògraf Cèsar Malet; aquest 2025 fa deu anys de la seva mort.

Publicitat

El Disseny Hub Barcelona inaugurarà l’any amb ‘Sustainable Challenge’, una exposició que obrirà portes el 31 de gener per mostrar les peces elaborades en el projecte anual homònim, compromès amb la generació de coneixement i propostes per afavorir la sostenibilitat en el sector de la moda.

El 20 de febrer arribarà ‘Matter Matters. Dissenyar amb el món’, la nova exposició de llarga durada que reflexiona sobre els grans reptes del disseny contemporani i futur a través de la materialitat de les peces de la col·lecció del Museu del Disseny i de peces contemporànies innovadores.

A finals d’abril, una mostra commemorarà els 250 anys de l’Escola Llotja, i al juny es podrà gaudir de la primera retrospectiva del dissenyador Miguel Milá. També al juny a la mostra ‘Com dissenyar una revolució: La via xilena al disseny’ s’exposaran 350 obres originals de disseny xilè destinades a l’acció col·lectiva, la democratització de la lectura i la música.

A la tardor, ‘Colita. Antifémina’ recuperarà el projecte que fa 46 anys va unir els talents de la fotògrafa Colita i de l’escriptora Maria Aurèlia Capmany.

La Capella també tindrà un any intens d’exposicions. Ja el 28 de gener n’inaugurarà dues: ‘Caca banal’, un projecte de Daniel Moreno Roldán que investiga com cert contingut banal a les xarxes socials és utilitzat com a eina d’organització i activisme social; i ‘Demà serà un altre dia’, de Pol Clusella Arimany, que revisa determinats marcs mentals sobre com abordem el present i el futur.

Al llarg dels dotze mesos de 2025 s’hi succeiran propostes com ‘La romería de los cornudos’, de María Alcaide, basada en el ballet homònim de García Lorca i Rivas Cherif; ‘La Pantalla Mutante’, de Pol Merchan, sobre la imatge latent en el cinema espanyol de les dècades del 1970 i principis del 1980; ‘Insania’, una instal·lació luminicosonora interactiva; ‘Repetir Curvar Coincidir’, de Milena Rossignoli, i ‘Nostàlgia de futur: travessant el col·lapse’, una reflexió profunda sobre els desafiaments del present.

El Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes oferirà tres grans exposicions. Al març, ‘El càntic de les Criatures’, amb fotografies de Sor Isaura Marcos, i, al novembre, ‘Seguint una estrella fugaç. Khadija Saye. Un intent de retrospectiva’. Així mateix s’inaugurarà al desembre una sala immersiva sobre les pintures murals de la Capella de Sant Miquel, una proposta que ja quedarà de manera permanent en aquesta històrica construcció de Pedralbes.

La Biblioteca Pública Arús acollirà ‘Sherlock Holmes al TBO’, que es podrà visitar del 4 de febrer al 7 de març. La històrica revista ‘TBO’ va fer servir, ja des de la seva primera època, la figura del detectiu per a il·lustrar les seves històries, en alguns casos amb personatges basats directament en el cèlebre Sherlock Holmes, i va crear figures com Sherlock Gómez, una de les seves paròdies més conegudes. La mostra, organitzada amb motiu del festival BCNegra 2025, inclourà dibuixos originals signats pels il·lustradors que van formar part de la família TBO: Batllori, Bech, Cubero, Tínez, Toledano, Raf i Urda.

El Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) programarà, entre d’altres mostres, les titulades provisionalment ‘Les cases del saber. Barcelona i la Universitat, segles XIII a XX’, al MUHBA Padellàs i ‘Els arxius de Barcelona’ al MUHBA Palau Major. La Virreina Centre de la Imatge presentarà la temporada el 14 de gener, a les 11 h, i entre els artistes que s’hi podran veure enguany, destaquen la cineasta afrocubana Sara Gómez (1942-1974), el dramaturg Eugenio Barba (1936), la compositora,  cantant i performer Cathy Berberian (1925-1983) i el teòric de l’arquitectura Michel Ragon (1924-2020).

Al cor de Sant Andreu, Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani presentarà ‘Amable informal’, exposició que tracta sobre el tema de l’amabilitat en un sentit ampli, no de comportament sinó de la necessitat de crear espais de descompressió, de relació amb l’altre, de llocs per ser i esdevenir, gairebé d’optimisme radical com a antídot o proposta davant de l’horitzó de futur distòpic que se’ns planteja.

I la Seu Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món presentarà a finals de febrer l’exposició temporal ‘Maya Deren. Una cadència d’imatges’. Definida com a cineasta, escriptora, poeta, ballarina i etnòloga/antropòloga (va viatjar a Haití entre els anys 1947 i 1955), Deren és, en essència, una de les cineastes d’avantguarda més importants, figura clau del cinema experimental del segle XX.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió