ACN Girona – La coreògrafa i ballarina Mamela Nyamza estrenarà a Girona ‘Hatched Ensemble’, un espectacle que busca combinar la disciplina del ballet tradicional amb la dansa africana. L’espectacle compta amb deu ballarins, una cantant i un músic que inicien el moviment ‘El cigne’. A partir d’aquí, la sud-africana comença un viatge sobre la identitat. Nyamza assegura que amb ‘Hatched Ensemble’ no busquen ser “un entreteniment” per al públic, sinó que els espectadors ho vegin “com una obra artística”. L’espectacle es podrà veure per primera vegada a l’Estat al Teatre Municipal de Girona aquest diumenge a les sis de la tarda, dins de la programació del festival Temporada Alta.
‘Hatched Ensemble’ està dirigit per la sud-africana Mamela Nyamza i mostra la feina que han hagut de fer deu ballarins africans per arribar a dedicar-se al món del ballet. La coreògrafa assegura que hi ha molts referents negres en gèneres com el jazz, però el ballet encara segueix essent una de les disciplines on hi falten referents. Nyamza vol destruir aquest tabú i també mostrar al públic l’aportació que pot fer-hi la cultura i les tradicions africanes al ballet.
Per això la directora detalla que ‘Hatched Ensemble’ vol “confrontar” el ballet tradicional amb els orígens africans. Per fer-ho, deu ballarins pujaran dalt de l’escenari. Ho faran vestits amb un tutú i replet de pinces d’estendre roba. Aquestes pinces són una mostra de totes les feines domèstiques que quedaven relegades per a persones de raça negra, però també la feina que ha hagut de fer cada ballarí abans de poder-se guanyar la vida en el món del ballet.
Mamela Nyamza recorda que alguns d’ells els havien dit que no arribarien a dedicar-s’hi mai, que havien de tenir “un color de pell més clar” o que necessitaven uns cabells més fins i no tan enrinxolats com els que tenen la majoria d’africans. En aquest cas, la coreògrafa vol mostrar tots els ballarins “tal i com són” amb els trets identitaris que tenen moltes persones de raça negra.
Al llarg de l’espectacle, aquests ballarins aniran creant dos mons, un el que hi ha en primer terme de l’escenari. El segon serà darrera d’un fil on cada membre de la companyia anirà estenen jaquetes vermelles amb algunes de les pinces que porten enganxades al tutú. La idea és que el públic vegi deu persones negres que ballen ballet i “se senten bé amb ells mateixos perquè es mostren tal com són”.
A més, els ballarins faran una crida als seus ancestres. Ho faran fent ressonar els seus peus com si fossin els tambors que utilitzen les tribus en els seus rituals i també jugarà amb altres “diferències oposades” entre occident i Àfrica però que tenen més relació que mai.
La intenció de Mamela Nyamza és que el públic connecti emocionalment amb l’espectacle i es contamini d’aquesta energia. Però per sobre de tot, l’objectiu és que els espectadors vagin a ‘Hatched Ensemble’ per veure-hi “uns artistes que presenten el seu treball artístic”. Amb això, la coreògrafa vol que la gent elimini una mirada condescendent que ha tingut occident envers la gent africana. “Tradicionalment ens han vist com elements exòtics que generen espectacle”, recorda la directora sud-africana.
‘Hatched Ensemble’ es podrà veure per primera vegada a l’Estat aquest diumenge a les sis de la tarda al Teatre Municipal de Girona. Es tracta d’una parada que farà la companyia dins de la gira organitzada per Africa Moments i que ha escollit el festival Temporada Alta per mostrar el nou espectacle de Nyamza. Després de representar-lo a Girona, ‘Hatched Ensemble’ viatjarà fins a Portugal, al Festival Alkantara de Lisboa. De moment, ja ha passat per altres festivals de Viena, Berlín i Londres.