ACN Barcelona – L’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) ha donat la benvinguda al 2025 amb el concert d’Any Nou aquest diumenge al Palau de la Música Catalana. Amb un programa protagonitzat per clàssics valsos vienesos i altres festes musicals, l’OSV ha ofert el primer de sis concerts fins al 4 de gener amb un repertori elegant i carregat de simbolisme. Sota la direcció d’Isabel Rubio, el recital ha comptat amb peces icòniques de la família Strauss com ‘Leichtes Blut’, el ‘Vals de l’Emperador’, ‘Plappermäulchen’ o el famós ‘El Danubi Blau’. Seguin l’estela del tradicional concert de Cap d’Any de Viena, la vetllada al Palau de la Música s’ha tancat amb l’entusiasme del públic i l’orquestra amb l’emblemàtica ‘Marxa Radetzky’.
El concert al Palau de la Música en el marc del cicle ‘Nadal al Palau’ s’ha plantejat com una “festa sense fi” arrelada en un temps “feliç i despreocupat”. A través dels valsos i polques, s’ha presentat l’energia de la música escrita a Viena per la famosa dinastia de músics.
A banda de les partitures dels Strauss, el repertori ha inclòs obres com la ‘Dansa eslava núm. 1’ de Dvořák, el vals ‘Coppélia’ de Delibes o la vibrant ‘Farandole’ de L’Arlésienne Suite núm. 2 de Bizet. El programa ha inclòs peces nostrades com l’estrena absoluta d‘El vals de na Martina’ de Joan Martorell i el popular ‘Tico Tico’ del compositor brasiler Zequinha de Abreu i en homenatge a Xavier Cugat.
A la meitat del concert la directora ha convidat el públic a involucrar-se en l’orquestra. Únicament amb el so dels instruments de corda a l’escenari i amb l’acompanyament del públic s’ha interpretat ‘Plink, Plank, Plunk!’ de L. Anderson.
A partir d’aquest moment, el concert ha afrontat la part més festiva i músics i directora s’han fet acompanyar de cotilló, barrets i altres adornaments. Músics ballant un vals, servint cava i visiblement entusiasmats s’han apoderat de la vetllada.
Amb el bis de la tradicional nadala catalana ‘El noi de la mare’ el públic emocionat s’ha fos en una sola veu. Ben aviat han arribat diverses sorpreses que l’OSF tenia preparades, com el ‘What a Wonderful World’ de Louis Armstrong dedicat a les víctimes de la dana a València.
Com no podia ser d’una altra manera, el punt culminant del concert ha arribat al final amb la més que esperada ‘Marxa Radetzky’. Seguin la tradició de l’històric concert de la Filharmònica de Viena, el públic ha acompanyat l’orquestra. La sorpresa ha arribat quan aquesta partitura s’ha entrellaçat amb el ‘Y.M.C.A.’ de Village People. Un contrast molt destacat que ha agradat a una sala modernista plena. Amb un llarg aplaudiment ha acabat una vetllada i s’ha desitjat bon any nou a tots els assistents.
<strong>Una directora que repeteix</strong>
L’Orquestra Simfònica del Vallès ha estat dirigida per segon any consecutiu per Isabel Rubio. En declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Rubio ha explicat que l’any passat va gaudir molt de la iniciativa i que és una “meravella” tornar a dirigir i treballar pel públic del Palau.
Rubio ha reconegut que bona part del repertori gira al voltant dels mites Strauss i té un caire més europeu, però també ha recordat que hi ha presència de danses i balls populars d’arreu del món. Amb tot, la directora ha volgut destacar l’estrena absoluta de la peça de Joan Martorell dedicada a la filla d’aquest.
Per la directora l’objectiu dels sis concerts es tradueix en “fer feliç a la gent amb la música festiva”. Però en l’àmbit intern també és important mantenir l’atenció i la “connexió” dels músics que ofereixen sis passis.
Rubio ha aplaudit que aquest tipus de concerts ajuden a portar nous públics al Palau de la Música i a donar a conèixer, encara més, l’Orquestra Simfònica del Vallès.
<strong>Cinc concerts més</strong>
Enguany els concerts permeten incorporar l’experiència ‘Butaca 360’, per viure la música des de l’escenari al costat dels músics de l’orquestra. Després de l’actuació d’aquest diumenge, la Sala de Concerts del Palau de la Música tornarà a acollir la mateixa vetllada el 31 de desembre i l’1, 2 i 4 de gener.